Jazzmusiker og orkesterleder.

Trommeslageren og saksofonisten Svein Øvergaard var en viktig utøver i tidlig norsk jazzhistorie. Som leder av Funny Boys, Norges fremste jazzorkester i 1930-årene, var han blant de første norske jazzmusikere som nådde ut over landets grenser. Under den annen verdenskrig deltok han aktivt i motstandskampen som medlem av Kompani Linge.

Øvergaard ble født i Kristiania, men tilbrakte tidlige barneår hos en tante på Koppang i Østerdalen. Han vendte tilbake til hovedstaden 1920 for skolegang, og flyttet deretter til Horten 1926. På denne tiden var interessen for jazz og dansemusikk allerede vekket, og han spilte piano med Victoria Jazzband og Avalon. Trommer og altsaksofon tok han opp da han flyttet til Munchs internatskole på Stabekk. 1930 studerte han trommer, pauker og harmonilære ved Musikkonservatoriet, samtidig med saksofonstudier hos Yngvar Wang. Noe senere studerte han kontrabass med Furre Olsen.

Somrene 1931–32 satte han sammen ensembler med musikere som skulle bli sentrale i norsk jazz- og musikkliv i årene fremover, som trompeteren Thorleif Østereng, klarinettisten Kalle Engstrøm, pianisten Gunnar Sønstevold og fiolinisten og bassisten Øivind Bergh. Første utgave av Funny Boys ble startet høsten 1932. Bandet bestod av Kalle Engstrøm, Harald Barwin, Gunnar Sønstevold og Øvergaard og spilte på Røde Mølle i Oslo. Sommeren 1933 spilte de på restaurant Skansen og igjen på Røde Mølle i vintersesongen 1933–34. Barwin ble erstattet med Øivind Bergh for nytt engasjement ved Skansen sommeren 1934. Deretter drog Øvergaard til Budapest for et kortere opphold. Tilbake i Oslo spilte han med Gunnar Sønstevold trio i annen etasje på restauranten Kaba. Under navnet Funny Boys spilte Øvergaard inn en reklamefilm for sigarettmerket Abdullah med Engstrøm, Sønstevold og gitaristen Finn Westbye. Denne besetningen turnerte i Europa de nærmeste par årene og ble et av Norges mest ettertraktede jazzorkestere utover i 1930-årene. Funny Boys drog på i alt fire lengre europaturneer mellom 1934 og 1937 og opptrådte blant annet i Paris, Wien, Zürich, Budapest og Haag. Så ble det turné i Norge våren 1937. Året etter gjorde bandet sine eneste plateinnspillinger, med Tiger Rag og Cocktail. Samme år sluttet Gunnar Sønstevold i bandet, som ble oppløst kort tid etterpå.

Øvergaard dannet sitt eget orkester, med blant andre Arvid Grahm Paulsen på trompet og saksofon, og var musikalsk aktiv frem til 1941. På denne tiden var han også en aktiv sportsutøver og ble norgesmester i boksing 1938 i klassen lett tungvekt junior. Under den annen verdenskrig reiste han først til Stockholm, deretter til London 1942 hvor han ble med i Kompani Linge. Vinteren 1944 deltok han i en operasjon i Dovrefjell. De første 10 årene etter krigen var han igjen bosatt i Østerdalen, der han blant annet drev med moseeksport. 1955–56 bodde han i USA, hvor han lærte fjernsynsreparasjon. Senere drev han ulike firmaer i Oslo. Øvergaard var kun sporadisk aktiv som jazzmusiker etter krigen. Han stiftet den legendariske bridgeklubben Charmant1963 og var med der like til sin død.

Svein Øvergaard var en av pionerskikkelsene i norsk jazzhistorie, og han var kjent for sin frodige og generøse personlighet. Musikalsk var han inspirert av britiske og amerikanske musikere, og spesielt av Louis Armstrong, som han møtte 1934.

    Innspillinger

  • Tiger Rag, 1938
  • Cocktail, 1938
  • O. Angell, J. E. Vold og E. Økland: Jazz i Norge, 1975
  • B. Stendahl: Jazz, hot og swing (1920–40), 1987
  • d.s. og S. Kristiansen: Intervju med eldre norske jazzmusikere. Prosjektrapport Norsk jazzarkiv, 1987
  • CML, bd. 6, 1980