Impresario og forfatter. Foreldre: Annonsesjef Aage Johan Peter Gottschalk (1889–1926) og Martha Kristine Hansen (1888–1963). Gift 10.6.1947 med impresario Elsa-Mai Fusdal (13.10.1918–), datter av stasjonsmester Peder Pedersen Fusdal (1882–1945) og Sigrid Sofie Benedicte Langaas (1884–1974); ekteskapet oppløst 1974.

Gjennom 26 år brakte Per Gottschalk noen av verdens fremste musikere, artister og orkestre til Norge, og i samme periode bygde han opp en rekke norske kunstnere. 1972 sluttet han i konsertbyrået Impresario for å hengi seg til formidling av antikken.

Gottschalk vokste opp på Grønland og Frogner i Oslo og tok examen artium 1936 og handelsgymnaset året etter. Han arbeidet deretter i kontor og bank 1937–45 og gjennomførte studier ved Bankskolen og forberedende prøver ved universitetet 1941.

Gottschalk var økonomisjef ved Paletten kabaretteater da han 1946 gikk i kompaniskap med Elsa-Mai Fusdal i Impresario A/S, som var startet allerede høsten 1945. Fra den spede oppstarten, med stor fremtidstro og foretaksom iver, hadde utviklingen gått raskt i det musikalsk sett tørrlagte Norge, og snart var Impresario blant de fremste konsertbyråene i bransjen.

Per og Elsa-Mai Gottschalk giftet seg 1947, og med to og etter hvert tre barn trådte Elsa-Mai tidlig i bakgrunnen som deltidsarbeidende, mens Per med den lystige og karakteristiske latteren, alltid elskverdig og imøtekommende, ble stående nærmest rampelyset. Impresario engasjerte med årene flere av de aller fremste verdensnavn, blant dem sangere som Jussi Bjørling, Marlene Dietrich, Beniamino Gigli, Barbara Hendricks, Edith Piaf og Elisabeth Schwartzkopf, fiolinister som Jascha Heifetz, Yehudi Menuhin og Nathan Milstein, pianisten Artur Rubinstein og gitaristen Andrés Segovia. De fleste artistene var bare i Oslo, men noen drog videre til andre byer og steder.

Et voksende publikum fikk også oppleve store orkestre og de beste dirigentene, selv om byen lenge manglet et konserthus. Bernstein, Boskovsky, Karajan, Ormandy og Stokowski gjestet alle Oslo, godt ivaretatt av Impresario. Etter planlegging, forberedelser og praktisk gjennomføring av arrangementet var det svært ofte samvær og festligheter, enten på byens beste restauranter eller med leilighetsbutler hjemme hos Gottschalk. Mange av kunstnerne kom igjen.

Per og særlig Elsa-Mai Gottschalk ønsket også å bringe de beste jazzmusikerne, berømte musikaler og anerkjente ballettkompanier til landet. Blant de førstnevnte møtte Louis Armstrong, Count Basie, Nat “King” Cole, Miles Davis, Duke Ellington, Ella Fitzgerald, Lionel Hampton, Billie Holiday, Oscar Peterson og mange flere et begeistret publikum og fulle saler. Flere operagjestespill fra Italia var det også etterspørsel etter.

Paret hadde gode ideer til nye formidlingsformer. De avholdt lyrikkaftener, barnekonserter og programmer der ord og toner bandt en forestilling sammen. Byrået representerte og formidlet i tillegg engasjementer til sin norske stall, bl.a. dirigentene Karsten Andersen, Øivin Fjeldstad, Arvid Fladmoe og Odd Grüner-Hegge, pianistene Liv Glaser, Robert Levin, Einar Steen-Nøkleberg og Per Gottschalks nære venn Kjell Bækkelund, fiolinistene Ole Bøhn, Arve Tellefsen og Terje Tønnesen og sangerne Anne Gjevang, Elizabeth Norberg-Schulz, Knut Skram og Edith Thallaug.

Etter 26 år i serviceyrket gikk Per Gottschalk trett. Han som hadde være en “bunnløs materialist”, ønsket seg tilbake til sin ungdoms interesse, arkeologi og kulturhistorie. Dermed tok han 1972 farvel med Impresario og flyttet entusiasmen over til antikken. 1970 hadde han tatt grunnfag i klassisk arkeologi ved universitetet, og sammen med studieturer og reiser til Hellas, Spania og Italia i campingvogn, dannet det grunnlaget for en karriere som forfatter og formidler.

Det var særlig etruskernes historie som interesserte ham, en interesse som ble vekket av en utstilling i Oslo 1956. Boken En reise i fortiden. Gjennom etruskernes land ble skrevet ferdig i Roma og fikk god mottakelse hos anmelderne. Dette gav inspirasjon til flere populærvitenskapelige utgivelser, blant annet om Hannibal, antikkens kvinner og Sicilia, og til foredrags-, kåsør- og reiseledervirksomhet. Han laget også flere programserier for NRK om emner fra antikken. Kåserier fra årene 1979–85 om tiden i konsertbyrået utgav han som Kunstnere jeg har møtt 1986.

Etter Per Gottschalks uttreden drev Elsa-Mai Gottschalk og datteren Vibeke Impresario videre. 1987 ble Elsa-Mai for sin innsats i norsk musikkliv utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden.

  • En reise i fortiden. Gjennom etruskernes land, 1972 (utv. og rev. utg. 1979)
  • Hannibals verden. En reise i fortiden, 1975
  • (red.) Fireogtyve om femti. Venneboken til Kjell Bækkelund på femtiårsdagen 6. mai 1980, 1980
  • Kvinner fra en fjern fortid, 1983
  • Sicilia. Middelhavets perle, 1983
  • Kunstnere jeg har møtt, 1986
  • Stud. 1936, 1961
  • artikkel om Impresario A/S i CML, bd. 3, 1979
  • K. Bækkelund: Tramp i klaveret, (med utvalg og innledning ved Per Gottschalk) 1982
  • P. Ø. Heradstveit: Spill! Kjell Bækkelunds notater fra et uryddig liv, 1985
  • P. Gottschalk: Kunstnere jeg har møtt, 1986
  • nekrolog i Aftenp. 20.6.1989
  • intervju med Elsa-Mai Gottschalk (2000)
  • artikler i Aftenpostens klipparkiv
  • artikler i Aftenpostens redaksjonelle arkiv på Internett
  • program- og fjernsynsdatabasene i NRK