Jazzsanger. Foreldre: Byggformann Elias Karl Joachim Dalseth (1901–95) og Lagerda Hansen (1913–). Gift 1963 med musiker Theodor (“Totti”) Bergh (5.12.1935–), sønn av Johannes Bergh (1900–56) og Theodora Frølich (1909–57).

Laila Dalseth er en av Norges fremste jazzsangere i annen halvdel av 1900-tallet, med et stort og hengivent publikum. Hennes formspråk er en utadvendt, moderne swingstil, rik på improvisasjon, som formidler jazzens standardmelodier med varme, intensitet og innlevelse.

Hun begynte tidlig å synge og vant allerede som 13-åring en amatørkonkurranse i Nygårdsparken. Fra høsten 1954 var hun regelmessig med ved de hyppige nattineer (med jazz som hovedingrediens) som ble arrangert i Konsertpaleet, til å begynne med ledsaget til og fra konsertene av sin far. Her ble hun også hørt av gjestende solister fra andre steder i landet. I løpet av kort tid etablerte hun seg som et av de ledende navn innen Bergens rike jazzliv, i samarbeid med bl.a. pianistene Victor Molvik og Knut Eide Haugsøen. Hun radiodebuterte 1957, og var mot slutten av 1950-årene med på å få i gang den legendariske jazzklubben på Hotel Neptun.

1960 flyttet hun til Oslo, hvor hun først sang med Kjell Karlsens storband og smågrupper (bl.a. ved den første Molde-festivalen 1961), senere bl.a. med Helge Hurums storband, Egil Kapstad, Ditlef Eckhoff og Roy Hellvin. Hun var fast vokalist med Stokstad/Jensen tradband 1972–74 og med Per Borthen Swing Dept. Ltd. 1976–77. Senere har hun ledet egne smågrupper i kvintettformat, oftest i samarbeid med sin ektemann, saksofonisten Totti Bergh.

I tillegg til de fleste skandinaviske jazzfestivaler har Laila Dalseth også opptrådt i fjernere egner, bl.a. i Hollywood 1987, på jazzcruise med S/S Norway 1988 og 1991, i Sacramento 1990 og turné i Indonesia 1992. Ved Oslo Jazzfestival har hun laget og fremført verbale/musikalske forestillinger om 100-årsjubilantene George Gershwin (1998) og Duke Ellington (1999).

Dalseth har gjort en lang rekke plateinnspillinger, de fleste for det norske selskapet Gemini; på flere av disse samarbeidet hun med amerikanske stjerner som saksofonisten Al Cohn, bassisten Red Mitchell og bassisten Milt Hinton. Hun har fått Spellemannprisen for Årets norske jazzplate tre ganger – 1975 for Just Friends, 1978 for Glad there is you og 1984 for Daydreams.

Laila Dalseth ble tildelt Norsk Jazzforbunds ærespris Buddy 1976, Asker kommunes kulturpris 1982, Gammleng-prisen 1986, Oslo bys kulturstipend 1994 og Gygrejazzprisen 1996.

    Plateinnspillinger (et utvalg)

  • Just Friends, 1975
  • Glad there is you, 1978
  • Daydreams, 1984
  • Time for love, 1986
  • Travelling light, 1986
  • The judge and I, 1991
  • A woman's intuition, 1995
  • Listen here, 1999
  • Everything I Love, 2003
  • Norsk Jazzarkivs database
  • B. Stendahl og J. Bergh: Cool, kløver og dixie. Jazz i Norge 1950–60, 1997
  • J. Bergh: Norwegian Jazz Discography 1905–1998, 1999