Skuespiller og modell. Foreldre: Teglverksarbeider Marton Ege (død 1992) og Hjørdis Halvorsen (1921–). Gift 1) 1962 med major og gårdbruker, senere godseier Erland Skattem (1931–), ekteskapet oppløst 1964; gift 2) 1964 med tannlege Alf Krüger-Monsen (1929–), ekteskapet oppløst 1968; samboer 1) 1970–76 med musikkprodusent Tony Bramwell, 2) 1978–86 med forfatter Anders Bye (7.1.1933–).

Julie Ege var Norges første internasjonale pin-up-modell. Hun gjorde internasjonal karriere som skuespiller og modell i Europa og USA i 1960- og 1970-årene.

Ege startet sin karriere som fotomodell hjemme i Sandnes og Stavanger. 1962 fikk hun annenplassen i Frøken Norge-konkurransen og deltok i Miss Universe. Etter at hun 1967 hadde vært midtsidepike i den europeiske versjonen av Penthouse Magazine, skjøt karrieren fart. Samme år fikk hun sin første filmrolle i Stompa-filmen Himmel og Hav. Senere hadde hun sentrale roller i de norske spillefilmene Kanarifuglen (1973) og Bortreist på ubestemt tid (1973), begge regissert av Pål Bang-Hansen.

1970-årene var ingen enkel periode for den amerikanske og britiske filmindustrien. Sexkomediene regjerte. Julie Ege var en urutinert, men vakker ung skuespiller og flyttet til London, der hun ble tilbudt filmroller med mer fokus på utseendet enn talentet. Med rollen som den skandinaviske piken i James Bond-filmen On Her Majesty's Secret Service 1969 fikk hun stor internasjonal oppmerksomhet og rollen som svensk au-pair i Every Home Should Have One (1970, norsk tittel Hissig på grøten) med den britiske skuespilleren Marty Feldman.

Da det britiske filmselskapet Hammer Films, mest kjent for sine grøsserfilmer med Dracula og Frankenstein, utlyste konkurransen “70-årenes nye sex-symbol”, fikk Julie Ege både prisen og en filmkontrakt. Creatures The World Forgot (1970) var hennes første hovedrolle. Filmen var et noe vaklende forsøk på å lage en film om livet i steinalderen og fulgte samme oppskrift som Hammer Films tidligere triumf, One Million Years B.C., fra 1966. Dinosaurene var utelatt til fordel for en mer realistisk beskrivelse av livets harde virkelighet i steinalderen. Det ble ingen stor suksess, men en omfattende markedsføringsturné over hele verden resulterte i to gjesteopptredener hos den amerikanske talk show-verten Johnny Carson. BBCs fjernsynsprogram The Money Programme hadde også en episode som fokuserte på Julie Eges internasjonale markedsføring.

I årene som fulgte kom filmrollene på rekke og rad i lettkledde komedier som Up Pompeii, Magnificent 7 Deadly Sins, Rentadick og Not Now Darling (1971–72). Hun spilte mot en rekke skuespillere som Frankie Howard, Vincent Price, Diana Dors og Sir Leslie Phillips. Det er imidlertid hennes innsats i grøsser/science-fictionfilm som har gitt henne berømmelse i ettertid: The Legend of the 7 golden vampires (1974), Craze (1973), The Final Programme (1973) og oppfølgeren til Tod Brownings legendariske film Freaks fra 1932, Mutation (1974), regissert av Oscar-prisvinneren Jack Cardiff.

Et forsøk på en sangkarriere resulterte i to plateinnspillinger: John Lennons Love for CBS og Touch me for Arne Bendiksen.

Sesongen 1975/76 presenterte Rogaland Teater Julie Ege som Kaja Thorsen i Tørres Snørtevold av Alexander Kielland, Carla i Kennedys Barn av Robert Patrick og Eva i Full fres på kjøkkenet av Alan Ayckborn. Hennes siste opptreden på scenen var som Columbia i rockemusikalen Rocky Horror Show på Oslo Nye Teater. Hun har også hatt flere fjernsynsopptredener i Norge og Storbritannia, bl.a. i fjernsynsserien Helmer og Sigurdson 1976.

Etter endt skuespillerkarriere utdannet Julie Ege seg til hjelpepleier og deretter sykepleier. I sin selvbiografi Naken fra 2002 skildrer hun så vel sin fargerike karriere som sin kamp mot sykdommen da hun ble rammet av kreft.

  • Naken, 2002
  • M. Hearn og A. Barnes: The Hammer Story, London 1997
  • N. P. Solberg: “The Last of the glamour Queens”, intervju med Julie Ege i Psychotronic Video, USA 1997
  • d.s.: Norske filmdivaer i Hollywood, 2002
  • J. Ege: Naken, 2002
  • IMDB-International Movie Data Base (www.imdb.com)