Scenograf. Foreldre: Smedmester Erling Monsen Haukaastræet (1908–87) og Charlotte Dora Emma von Wuthke Hoff (1909–81). Registrert partnerskap 1993 med billedkunstner Donald (“Don”) Clanton (12.11.1943–), sønn av Jack T. Clanton (1919–99) og Adeline Shelton (1920–).

Helge Hoff Monsen er en av vår tids fremste norske scenografer og har arbeidet på alle landets største scener med en samlet produksjon på vel 300 scenografier. I en personlig artistisk og raffinert form har han skapt dekorasjoner, utstyr og kostymer til flere betydelige forestillinger, spesielt klassikere.

Hoff Monsen fikk sin utdannelse på Kunsthåndverkskolen i Bergen, der han tok eksamen i tekstil- og motetegning 1962. 1962–64 gikk han på kunstakademiet for scenografi i Krakow i Polen. Han debuterte som scenograf på Det Norske Teatret høsten 1966 med pantomimikeren Henryk Tomaszewskis Kjærleikshagen. Året etter ble han ansatt som fast scenograf på Rogaland Teater, der de viktigste oppsetningene var scenografien til Shakespeares As You Like It og Macbeth.

1970–72 arbeidet Hoff Monsen som frilans scenograf med blant annet engasjementer i Polen og ved Den Nationale Scene i Bergen, mens han i nært samarbeid med Kjetil Bang Hansen og Ola B. Johannessen var med på utviklingen av det første landsdelsteater, Teatret Vårt i Molde, som ble etablert 1972.

Etter to år i Molde arbeidet Hoff Monsen ved flere scener, blant annet ved Nationaltheatret, der han laget scenografi til Peder Cappelens Loke og Molières Tartuffe før han 1976–82 var fast ansatt ved Rogaland Teater med Kjetil Bang Hansen som sjef. De mest kjent oppsetninger fra denne perioden var scenografien til Peer Gynt av Ibsen, Coriolanus av Shakespeare og Trojanerinnene av Evripides. Etter dette var Hoff Monsen igjen en periode ved Den Nationale Scene, der han gjorde seg spesielt bemerket med scenografien til G. E. Lessings Nathan den Vise.

Siden 1986 har Hoff Monsen vært fast scenograf på Det Norske Teatret, der han etterfulgte Arne Walentin. Her har han bl.a. hatt scenografien til Édmond Rostands Cyrano, som innbrakte ham Kritikerprisen 1994. Han har også hatt ansvar for produksjoner som Duuns Medmenneske (1991), Mrozeks Kjærleik på Krim (1996) og Tolstojs Anna Karenina (2002). To år senere laget Hoff Monsen en nyversjon av sistnevnte stykke for Aalborg Teater.

Hoff Monsen har også hatt oppdrag for andre norske teatre i de senere år, bl.a. scenografien til Wenche Foss' avskjedsforestilling, Bjørnsons Naar den ny vin blomstrer, på Nationaltheatret 1989 og til Kafkas Prosessen på Rogaland Teater 1995 og Shakespeares Kong Lear på Trøndelag Teater 2007..

Ved siden av arbeidet som scenograf har Helge Hoff Monsen vært benyttet som foreleser innen sitt fag. Han er også virksom som skribent og illustratør.

    Bokillustrasjoner

  • G. Randsborg Jensæg: Engelen Roy, 1993
  • TFL, 1991
  • HEH 1994
  • SNL, bd. 10, 1997