Svensk-norsk rallykjører og forfatter. Foreldre: Direktør Olof Severin-Ohlsson (død 1927) og hustru (død 1927). Gift 1938 med selger og forfatter Kaare Jahn (“Petrus”) Barth (6.3.1910–4.5.1992), sønn av overlege Peter Christian Barth (1872–1941) og Inger Desideria Jahn (1884–1950).

Greta Molander var en modig og livlig kvinne som satset der andre ikke torde. Hun var i 1930-årene kjent i det europeiske rallymiljø som Rallydronningen.

Hun ble født på rom 42 på Hotel Continental du Sud i Ystad, Sveriges sørligste by. Hotellet ble drevet av hennes foreldre. Hovedsakelig vokste hun opp i Nyköping, og da hun var ferdig med skolen, flyttet hun til Stockholm. Hun var aldri interessert i skolen, men ville bli kuskdame. Da hun var 19 år, døde begge foreldrene i løpet av kort tid. Hun arvet mange penger, en 7-roms leilighet, tre biler, to krokodiller og to papegøyer, samt hushjelp. Det ble et utsvevende natteliv, men hun rørte ikke alkohol. Til slutt sa hun til seg selv at dette ikke gikk mer og drog på et seks ukers cruise. I mellomtiden gikk fyrstikkongen Ivar Kreuger, som hun hadde plassert alle pengene sine hos, konkurs. Hun solgte alt unntatt én bil og leide seg inn på et lite loftsrom.

1929 arrangerte ukebladet Veckojournalen billøp for damer, og Molander deltok med farens bil, en enorm LaSalle (Cadillac). Hun kom sist, men var alvorlig smittet av rallybasillen. I et bilfirma fikk hun utrolig nok låne en Plymouth for å delta i et billøp med pengepremier. Denne gang vant hun, noe hun måtte for å overleve, som hun sa.

Molander havnet raskt øverst på resultatlistene. Dette resulterte i berømmelse, penger og flere hyller med premier. Allerede vinteren 1933 kom hennes internasjonale debut, i Rally Monte Carlo. Samme høst vant hun den svenske Rikspokalen, ikke bare dameklassen, men også totalt. Dette var en hard konkurranse, og hun deltok i flere år og vant dameklassen 1935, 1937, 1950, 1951 og 1953. Også i Svenska Rally vant hun dameklassen 1951, 1953, 1954, 1955, 1957 og 1958. 1953 ble hun kvinnelig europamester. I Norge deltok hun bl.a. i KNAs Norgesløp og senere KNA Rally Viking.

Det var Rally Monte Carlo som var Molanders favoritt. Fra 1933 deltok hun hvert år, og 1937 lyktes det henne å vinne Coupe des Dames (dameklassen), en bragd hun gjentok 1952.

1938 giftet Molander seg med Kaare Barth – i bøkene hennes kalt Petrus – og bosatte seg i Norge. I et intervju fortalte hun at hun egentlig skulle giftet seg med en rik gammel gubbe, men tre uker før bryllupet i Cannes var hun på påskeferie på Tyin Høyfjellshotell. Hun stod og så oppover fjellsiden da denne Kaare kom fykende mot henne – vakker som en gud. Ham vil jeg heller ha, tenkte hun. Og sånn ble det. Paret slo seg ned i Sandefjord, i byens eldste hus fra 1795.

Som et ledd i markedsføringen av en helt ny svensk bil, en 2-takts Saab, skulle to biler av modell “92” delta i Rally Monte Carlo 1950. Den ene bilen ble kjørt av Molander. Det ble begynnelsen på et 15 års samarbeid mellom henne og Saab-fabrikken. Hun trivdes med å teste ut Saab-bilene og skaffet dem mye spalteplass.

1953 kom det første europamesterskapet i rally. Selvsagt var rallydronningen med og konkurrerte – og vant. Hun deltok i dameklassen i Rally Monte Carlo 1962 for siste gang, trodde man! Men 1973, i en alder av 65 år, startet hun sammen med nordmannen Gunnar Fadum (som hadde vunnet 1955) og ble nummer tre i Old Fellow klassen. De ble beste norske lag og best i Old Fellow mixed. Og 1991, 83 år gammel, var hun deltaker i Monte Carlo Challenge, et løp for veteran-rallybiler.

Molander var en meget kreativ person. Hun utviklet en egen strek og laget mange tegninger og illustrasjoner, både til reiseskildringer og andre bøker og artikler hun skrev, noe hun holdt på med til det siste.

Greta Molander var en eventyrer, og i 1940- og 1950-årene var hun på mange dristige bilekspedisjoner i andre verdensdeler; først i USA, der hun fikk en bil av Chrysler-sjefen, drev stuntkjøring og traff mange kjendiser. Derfra bar det rett til Honolulu. For å komme hjem måtte hun pantsette smykkene sine. Neste ekspedisjon drog hun med sin trofaste kartleser Helga Åhrberg gjennom Afrikas ørkensand til Haifa. Etter 48 punkteringer gikk de tom for lappesaker, men fylte dekket med klær for å komme videre. Sponset av Bjørn G. Braathen og skipsreder B. Wallem var hun i Kina på oppdagelsestur, så igjen i Afrika med “Ekspedisjon Oskar” fra Alger til Cape Town, og den sjette og siste utflukten gikk til Mexico. Fra alle ekspedisjonene skrev hun morsomme bøker med egne illustrasjoner og fotografier.

I Harald Tusbergs fjernsynsprogram “Dette er ditt liv” 1986 ble Greta Molander overrakt Norges Bilsportsforbunds fortjenestemedalje i gull. I tillegg ble det opprettet “Greta Molanders Fond”, som årlig skulle dele ut 40 000 kroner til en lovende norsk rallykjører.

  • – fra øst til Mae West, 1942
  • O-Ko-Le-Hao, 1943
  • Med Helga til Haifa, 1945
  • Yam Sing, 1948
  • Ekspedisjon Oskar, 1959
  • Moro i Mexico, 1960
  • Petrus og andre (artikler i Aftenp. 1960), 1961
  • Petrus på øya, 1962
  • 10 små reiser, 1979
  • Motoravisennr. 2/1941
  • P. Gretland: Bilens Historie,1951
  • Stud. 1929 (Kaare Barth), 1953
  • Hjemmetnr. 25/1982 og 49/1990
  • Motornr. 4/1988
  • O. Saverman: Bil, du begagnade,Stockholm 1994
  • Aftenp.26.9.1990, 1.6.1996 og 23.8.1998
  • M. R. Wedén: Oslo Monte Carlo,1996
  • B. Bursell og A. Sengren (red.): Drömmen om bilen,Stockholm 1997
  • Motorliv,div. årg.
  • Norsk Motorblad,div. årg

    Kunstneriske portretter

  • Tegning (selvportrett med rød Monte Carlo-lue); publisert i flere tidsskrifter og ukeblader, bl.a. Aftenp.26.9.1990

    Fotografiske portretter

  • Fotografi (med Monte Carlo-lue) av ukjent fotograf, antakelig fra 1960; Grimsmo/KNA