Musiker, komponist, arrangør og orkesterleder. Foreldre: Typograf og journalist Magnus Thingnæs (1912–62) og kontormedarbeider Edel Thingnæs (1918–). Gift 2.6.1979 med skuespiller og dramapedagog Marianne Mørk (16.5.1953–), datter av forsikringsmann Egil Mørk (1920–).

Frode Thingnæs var trombonist og en av Norges fremste jazzmusikere. Etter 1961 ledet han, med enkelte unntak, egne grupper, hovedsakelig kvintetter og sekstetter. Han var innom de fleste stilretninger innen moderne jazz fra bebop til jazzrock, og med sin høyst personlige tone og uttrykksmåte fant han seg like vel til rette overalt.

Thingnæs vokste opp i Oslo, begynte tidlig i skolemusikken og var et etablert navn innen jazzkretser i hovedstaden allerede som tenåring. Han tok examen artium 1959, og samme år fikk sin første solistpris under norgesmesterskapet for jazzamatører, da som medlem av Bjørn Jacobsens septett. Thingnæs var med i denne gruppen 1958–60 og spilte samtidig med Gunnar Brostigens storband, Mikkel Flagstads kvintett og i Kjell Karlsens storband 1959–64. Fra 1960 var han yrkesmusiker, men frem til 1963 studerte han også musikk i København, noe som medførte mye pendling mellom København og Oslo.

Frode Thingnæs deltok på sin første plateinnspilling 1963 med komposisjonen Fonebone på samle-LPen Metropole Jazz. Platen gjenspeilte aktiviteten i Oslos ledende jazzklubb, Metropole, på den tiden. Gjennom store deler av 1960-årene var Thingnæs norsk representant i storbandet til EBU, Den europeiske kringkastingsunionen, og han representerte Norge ved EBU-konserter i Stuttgart, London og Amsterdam.

1967 ble Thingnæs kåret til landets beste trombonist i bladet Jazznytts musikeravstemning, og to år senere ledet han sin norske sekstett ved den velrenommerte jazzfestivalen i Montreux i Sveits. 1970 mottok han norsk jazzlivs høyeste utmerkelse, Buddy-prisen, og seks år senere fikk han NOPA-prisen Årets verk for komposisjonen Day Out Day In. I 1970- og begynnelsen av 1980-årene var Thingnæs også svært aktiv i platestudio og utgav platene Feelin' All Right, Nightsounds, Direct To Disc (som han vant Spellemannprisen for) og Queen Python.

Ved siden av å lede egne grupper har Thingnæs også vært medlem av Østereng/Hurum storband (1964–78), medtrombonist i Tore Nilsens septett i 1960-årene, i saksofonisten Bjørn Johansens sekstett og i Arild Bomanns orkestre i slutten av 1960-årene. Han har spilt inn plater med bl.a. Egil Kapstad (1967), Terje Rypdal (1968) og Norwegian Big Band (1976), og har ellers samarbeidet med bl.a. Laila Dalseth, Kjell Karlsen Big Band, Espen Rud, Per Husby og Bjørn Alterhaug og prosjektet “Norsk jazz 295 år” (1990). Det sistnevnte prosjektet kom ut på plate under navnet Some Other Time. Thingnæs har dessuten vært medlem av Scandinavian Tuba Inc. fra 1984 og gruppen Bone Brothers fra 1990.

I tillegg til et langt liv som utøvende musiker har Frode Thingnæs vært særdeles virksom som instruktør for alt fra amatørstorband via Kampen Janitsjar til Forsvarets Stabsmusikkorps og Marinemusikken i Horten. 1982 skrev han musikk til balletten Flåklypa for Den Norske Opera, og han leverte bestillingsverk til Dølajazz 1987. Hans siste CD-utgivelse med Frode Thingnæs Quintet var Watch What Happens! , med bl.a. Pete Knutsen, Jan Erik Kongshaug og Henrik Lysiak som medmusikere – tre av Thingnæs' nære samarbeidspartnere gjennom flere tiår.

  • Feelin' All Right, 1974
  • Nightsounds, 1978
  • Direct to Disc, 1980
  • Queen Python, 1981
  • Watch What Happens!, 1994
  • Norsk Jazzarkiv (på Internett: www.jazzbasen.no)