Kleskunstner og designer. Foreldre: Landhandler og fabrikkeier Einar Bjørshol (1906–91) og Oline Reitan (1906–96). Gift 30.12.1967 med journalist og kunstkritiker Harald Johan Flor (2.5.1944–), sønn av ingeniør Ludvig Armand Flor (1919–) og hustru Olaug Johanna (1919–97).

Ellinor Flor er en av Norges mest særpregede kleskunstnere og har blant annet bidratt vesentlig til å fornye den norske strikketradisjonen. Hun har også markert seg som kostyme- og draktdesigner.

Flor vokste opp på Fosen og fikk sin utdannelse ved Kunsthåndverkskolen i Bergens avdeling for tekstil 1976–80 og ved søm- og tilskjærerlinjen ved Brundalen videregående skole i Trondheim 1981–82. Hun begynte sin kunstnerkarriere med å lage fantasifulle hatter og annen hodepryd som hun presenterte på en rekke utstillinger, den første ved Vestlandske Kunstindustrimuseum i Bergen 1980. Kreasjonene var enestående unikaprodukter med et nær sagt grenseløst formrepertoar og materialvalg. De var som regel ikke utelukkende klær, men kunne like mye oppfattes som små fortellinger.

1985 markerte Flor seg på et nytt felt med Rosa heimafrå, en strikket drakt som ble svaret på etterspørsel fra Husflidscentralen i Selbu etter nye, maskinstrikkede modeller, designet etter tradisjonelle norske strikkemønstre. Et stort utvalg strikkede kvinneplagg kom på markedet etter Ellinor Flors tegninger, og hun ble snart regnet som en skjellsettende fornyer av den norske strikketradisjonen. Hennes programerklæring var å tilby dagens kvinner mer dramatiske, mer spektakulære og til dels mer eksklusive klær. For sin innsats på dette feltet ble hun tildelt Jacob-prisen av Norsk Form 1992.

I 1990-årene ble Flors talent og skaperglede tatt i bruk av oppdragsgivere ved forskjellige anledninger. Til de olympiske leker på Lillehammer 1994 designet hun klærne til de frivillige hjelpekorpsene, og hun har tegnet drakter til guider i turistnæringen (Stiklestad Kulturhus, Verdal 1992 og Håkonshallen/Rosenkrantztårnet 1993) og de historisk-inspirerte festdraktene Telemarksdrakt (1991) og Trondhjemsdrakten (1994). Hun laget kostymer med moderne uttrykk til Bertil Palmar Johansens ballett Tiden bygger byen (1997) til Trondheims 1000-årsjubileum og til samme komponists portrettopera HjerterDame (bygd på Victoria Bachkes liv) for Ringve Musikkhistorisk Museum i Trondheim (2000). Til komponisten Magnar Åms oratorium Ømhetens tre (1999) laget hun drakter til kor, ballettdansere og resitatør, og hun har tegnet den nye hovedmessehagelen til Nidarosdomen (2000). 1991 laget hun dekor på en vase, på oppdrag av det italienske designfirmaet Alessi, og 1997 designet hun møbelstoffer for kontormøbelprodusenten Håg AS.

Ellinor Flor har utgitt bøkene Rosa heimafrå, en historie om fornyelsen av norsk strikkekunst, og Diva, donna, darling. Ei annleis hattehistorie. Hun har holdt en rekke separatutstillinger siden debuten i Frogner Galleri i Oslo 1985, og har deltatt i et tjuetalls kollektivutstillinger i Norge og utlandet. Hun er representert i bl.a. kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim, i Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø og De Sandvigske Samlinger i Lillehammer. Flor har mottatt en rekke priser og utmerkelser, bl.a. Teko-Forums pris for design (1986), Roan kommunes kulturpris og Sør-Trøndelag fylkes kulturpris (begge 1989) og Aksel Waldemar Johannessens pris (1993).

    Bøker

  • Rosa heimafrå, 1991
  • Diva, donna, darling. Ei annleis hattehistorie, 1993

    Klesdesign (et utvalg)

  • Rosa heimafrå, 1985
  • Telemarksdrakt, 1991
  • Trondhjemsdrakten, 1994
  • L. Mannila: God form i Norge. Jacob-prisens vinnere 1957–1995,1996