Ole Bøhn

Fiolinist. Foreldre: Driftsingeniør Kaare Haakon Bøhn (1908–91) og fiolinist og pedagog Marie-Luise (Marlise) Köhler (1904–81). Ugift.

Ole Bøhn regnes som en av landets fremste fiolinister; han er først og fremst kjent som solist og er en fremragende formidler av samtidsmusikk. Siden 1978 er han konsertmester ved Den Norske Opera.

Bøhn vokste opp i Oslo og fikk sin første fiolinundervisning av moren og av Ernst Glaser, konsertmesteren i Filharmonisk Selskaps orkester. 1962–63 studerte han med Louise Behrend ved Juilliard School of Music i New York, hvoretter han 1965 drog til København for å studere med den fremragende pedagogen Henry Holst ved konservatoriet i den danske hovedstad. Han avla solisteksamen 1969, samme år som han gav sin debutkonsert i Oslo. Debuten gjorde det helt klart at man stod overfor et betydelig talent. Bøhn følte imidlertid at han ville studere mer og drog til en annen av tidens store pedagoger, fiolinisten Max Rostal ved musikkhøyskolen i Köln; her avla han eksamen 1971.

I et års tid, 1972–73, var Bøhn lærer ved Musikkonservatoriet i Oslo, mens han 1975–76 var konsertmester i Sjælland Symfoniorkester. 1978 ble han ansatt som konsertmester ved Den Norske Opera, en stilling han fremdeles innehar. I denne stillingen har han kommet til å bety svært meget for den vekst og utvikling som vår unge opera har hatt – ikke minst ved de strenge krav han har stilt til kvalitet når det gjelder rekrutteringen til orkesteret. I tillegg er han gjestekonsertmester ved operaen i Hamburg, Beethoven-orkesteret i Bonn, Residensorkesteret i Haag, Teatro La Fenice i Venezia og Teatro Municipal i Rio de Janeiro.

I flere år dyrket Bøhn kammermusikken som medlem i Trio du Nord, et ensemble som 1975 vant UNESCOs konkurranse for kammermusikere. Siden 1998 organiserer hansommerkonsertene ved Vigeland-museet i Oslo, og 2004 dannet han Vigeland-kvartetten. Han er også en ettertraktet pedagog både her hjemme og i utlandet. Han har undervist ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og gitt “master classes” rundt om i verden – ved Norges Musikkhøgskole, Boston Conservatory, musikkonservatoriene i Beijing og Shanghai og ved Gedai Institute of Music i Tokyo. 1995–96 var han gjesteprofessor ved Eastman School of Music i Rochester, USA og våren 2005 ved Oberlin Conservatory of Music i USA. Han benyttes som jurymedlem ved internasjonale konkurranser som Concert Artists' Guild i New York, Canadian Music Competition i Montreal og ved London International String Quartet Competition.

At Ole Bøhn regnes som en av våre aller fremste fiolinister fra tiden etter den annen verdenskrig, skyldes imidlertid først og fremst hans solistkarriere. Den har ført ham over store deler av verden – til de fleste land i Europa, til USA, til Brasil og til Kina. Hans repertoar omfatter sentrale verker fra barokken og den klassisk–romantiske periode. I tillegg har han trukket frem flere sjeldent spilte verker, f.eks. franskmannen Alexandre Tansmans fiolinkonsert og en fiolinkonsert av den russiske komponisten Nikolaj Roslavets.

Som solist har han imidlertid vist at en av hans virkelig store fortrinn er hans evne til å formidle samtidsmusikk. Han har bl.a. spilt inn Finn Arnestads fiolinkonsert, uroppført Arne Nordheims Partita für Paul, det samme med Solo fra operaen Mysterier av Johan Kvandal, et verk som er tilegnet Ole Bøhn. Andre komponister som har tilegnet Bøhn verker, er Niels Viggo Bentzon, Nöel Lee og Elliott Carter, samt den jordanske komponisten Saed Haddad. Bøhns uroppførelse av Carters fiolinkonsert, også den et verk tilegnet Ole Bøhn, vakte internasjonal oppmerksomhet, ikke minst den innspilling som ble gjort for Virgin Classics – innspillingen fikk nemlig den prestisjefylte Grammy Award. Konserten ble uroppført med San Francisco Symphony Orchestra under Herbert Blomstedt, men Bøhn har i tillegg fremført den med førende orkestre i USA og Europa. Carter har senere tilegnet ham enda et verk, Statement.

Det som særpreger Ole Bøhn som fiolinist og musiker er hans bunnsolide teknikk og hans store musikalske spennvidde. Etter en konsert i Carnegie Hall i New York 1992 skrev New York Times bl.a. at “han uttrykker hver frase likesom en stor dramatisk sanger”. Etter at han hadde vært solist med Cleveland Orchestra året etter, kunne man lese følgende: “Ole Bøhn spilte med uforferdet pågangsmot, med en krystallklar teknikk og med følsomt detaljarbeid.” Bøhn har gjort innspillinger for flere selskaper – Virgin Classics, CRI, Denon, Simax og Sound Star Ton. Han er formann i Norsk Tonekunstnersamfund, ble tildelt Kongens fortjenstmedalje i gull 2006 og innehar storkorset av Kunstnerforeningens Purpurnæseorden.

Verker

    En del viktige plateinnspillinger

  • Elliott Carter: Violin concerto, (sm.m. London Sinfonietta/Knussen), Virgin
  • Arvid Kleven: Sonata (sm.m. Geir Henning Braaten), Simax
  • Ferruccio Busoni: Violin sonatas op. 29 og 36 A (sm.m. Einar Steen-Nøkleberg), Sound Star Ton
  • Contemporary Music from America (sm.m. Noël Lee), Victoria

Kilder og litteratur

  • Opplysninger fra Ole Bøhn 1999
  • CV utarbeidet av Impresario a/s, Oslo
  • Listen to Norway nr. 2/1998

Forfatter av denne artikkelen

Det er det gjort 0 endringer i denne artikkelens nettversjon.