Rikdommen var først og fremst grunnlagt på rederivirksomhet. I 1939 var hans rederi Norges tredje største. Det meste av veksten skjedde innenfor linjefart og tankfart. Viktige forutsetninger for suksessen ble lagt under og umiddelbart etter første verdenskrig. Knutsen kom ut av krigskonjunkturen gjeldfri. Han satt på store likvide midler og var ikke som mange andre bundet av omfattende kausjonsansvar. Han eide også skipene sine selv. Alt dette ga ham handlefrihet i et presset marked, og han hadde en våken interesse for de nye mulighetene i samtiden. Dessuten handlet han raskt, strategisk og nådeløst dersom det var nødvendig.
I slutten av 1920-årene innledet Knutsen et tett samarbeid om linjefart med Oslo-rederiet og meglerfirmaet Winge & Co. I 1926 leide han ut et nybygd motorskip til Winges linje. Året etter etablerte han sin første linje, Den Skandinaviske Syd-Pacific Linje, med Winge som generalagenter. I 1929 overtok han både Winges linje og tre moderne motorskip, alt uten ekstern finansiering.
I 1929 ble Knutsens to første linjeskip, John Bakke og Samuel Bakke, levert fra Götaverken. Ti år senere var rederiet blant landets ledende linjerederier med tolv skip og tre i bestilling. Utviklingen i tankskipstonnasjen var ikke like eksplosiv, men de første oljetankerne, Ida Knudsen og O. A. Knudsen, kom i 1925 og ble etterfulgt av nye i 1929 og 1931. I 1939 hadde Knutsen sju tankskip, alle med Knudsen i navnet. Linjeskipene het Bakke etter fru Knutsens slekt.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.