Knut Bry

Fotograf. Foreldre: Gårdbruker, lærer og treskjærer Knut Knutsen Bry (1901–86) og Sofie Anfinset (1911–96). Ugift.

Knut Bry er en av de fremste norske fotografer i siste del av 1900-tallet. Han har arbeidet med så vel mote- og reklamefotografering som ren kunstfotografi, og har vunnet stor internasjonal anerkjennelse. Hans fotoutstillinger tar ofte form av multikunstforestillinger.

Bry vokste opp på slektsgården i Hallingdal, hvor han i oppveksten var gjetergutt på setra. Etter Valdres folkehøgskole på Leira 1963 begynte han som kjøkkenlærling på Bergsjø Høyfjellshotell i Ål. Han var ufaglært kokk på Norum hotell da han 1970 vant en fotokonkurranse i A-magasinet. Samme år skiftet han yrke til motedesigner, og var ansatt hos Frank Varner fra 1970 til 1975. Derfra drog han til Paris, hvor hans fotografier av egne moter vakte mer oppsikt enn selve klærne.

Med base i Paris og New York ble han en populær og meget benyttet mote- og reklamefotograf i de neste 20 år. 1995 oppgav han basen i New York, men han har fortsatt å pendle mellom Oslo og Paris, med fotografier fra reise, mote, reklame og kunst. Hans bilder er å finne i verdens ledende magasiner som Condé Nast Traveller, Elle, Vogue, Esquire og Vanity, så vel som i norske magasiner. Oppdragsgivere som Nike, Christian Dior, Pierre Cardin, Statoil, Piz Buin, Yves Saint Laurent, Citroën, Mercedes, Saab og Volvo forteller noe om hans posisjon.

Bry ble utropt til Årets motefotograf i USA 1986, kåret til Årets fotograf i Norge 1989 av Kreativt Forum, og mottok 1994 den prestisjefylte Fotografiprisen fra Norges Fotografforbund. Fra 1980 har han hatt separatutstillinger og deltatt i kollektivutstillinger hvert eneste år, den første i Bill Evans Gallery, Paris 1980. Flere av hans utstillinger utføres som happenings med lysbildeshow o.l. i samarbeid med musikere, dansere og skuespillere, hvor Bry selv gjerne dukker opp i fantasifulle kostymer. Som person er han en merkelig blanding av beskjedenhet og tilbakeholdenhet på den ene side og bisarr ekshibisjonisme på den annen. Han har illustrert en rekke bøker med sine fotografier, bl.a. Utrolige Kola (1994), Fossegrimen (1995), Cato mot Sydpolen (1995), Knut Bry (1996), Hardingfela (1997) og Lys og refleksjoner (1998).

Knut Bry er noe av det norskeste og noe av det mest internasjonale i norsk fotografi. Fargene brukes bevisst som et avgjørende virkemiddel i hans bilder, ofte forsterket med kraftige fargefiltre og spotlights, mens personer og uventede gjenstander eller former bringes inn i motivet på en elegant og artistisk måte, som et møte mellom fantasi og virkelighet. Han bearbeider temaene i en innsiktsfull og skapende prosess som forbauser, overbeviser og gleder. Som kolorist behersker han både harmoni og kontrast.

Bry er asketisk vegetarianer, fanatisk ikkerøyker og totalavholdsmann, men også et i dobbelt forstand fargerikt festmenneske – positiv, livsbejaende og glad. Gjennom sitt Camera Sarepta fargeforsterker han vår verden og overvelder oss med sin skaperevne og sans for de polykrome overraskelser.

Verker

    Bokillustrasjoner m.m.

  • Poesi à la Bry, i A-magasinet nr. 8/1991
  • K. Tannvik (red.): Utrolige Kola, 1994
  • Fossegrimen. Eit verk om vatn, vasskraft og energi (sm.m. E. H. Springgard og E. Wøllo), 1995
  • O. H. Hauge: Cato mot Sydpolen, 1995
  • Knut Bry (sm.m. O. H. Hauge), 1996
  • Smak! (sm.m. T. Moi), 1997
  • G. Hennum: Magiske knuter. Smykkekunstneren Anita Huitfeldt, 1997
  • H. Kaasa og A. Versto: Hardingfela. Det norske nasjonalinstrumentet, 1997
  • Lys og refleksjoner. Knut Bry og Gustav Vigeland, 1998

Kilder og litteratur

  • Opplysninger fra Knut Bry 1998
  • L. Preus: “Knut Bry bekjenner farve”, i Fotoforum nr. 4/1981
  • d.s.: Knut Bry, utstillingskataloger Preus Fotomuseum 1981, 1986, 1996
  • O. H. Hauge og K. Bry: Knut Bry, 1996

Forfatter av denne artikkelen

Det er gjort 0 revisjoner og har kommet 0 forbedringsforslag.