Bjørn Kruse

Komponist. Foreldre: Oberst Erling Ove Kruse (1922–) og Eunice Cooklin (1925–). Gift 1) 1970 med Cathy Campbell, ekteskapet oppløst 1972; 2) 22.2.1974 med dosent Gro Shetelig (8.9.1948–), ekteskapet oppløst 2009; 3) 31.8.2012 med førsteamanuensis og musikkterapeut Karette Annie Stensæth (1963–).

Bjørn Kruse har etablert seg som en av Norges ledende moderne komponister, og har fått sine komposisjoner fremført over hele Europa og i USA. I tillegg til sin komponistvirksomhet har han også vært en ledende skikkelse i norsk musikkpedagogikk gjennom sin undervisning på Norges musikkhøgskole gjennom 25 år.

Kruse ble født i Storbritannia, der faren hadde vært stasjonert under den annen verdenskrig. Moren er britisk, og sønnen vokste opp i Storbritannia, Norge og USA. Han gikk på Stabekk gymnas 1963–66, og drog så til USA for musikkstudier ved University of California i Los Angeles (UCLA). Her ble han med i gruppen The Match som saksofonist og sanger, og turnerte og spilte som profesjonell musiker med denne gruppen fra 1968 og frem til 1971, da han returnerte til Norge og bosatte seg i Oslo.

1972 begynte Bjørn Kruse å studere ved Norges musikkhøgskole, og 1977 tok han diplomeksamen i komposisjon. Diplomstudiene ble gjennomført under Finn Mortensen. Samtidig etablerte Kruse seg som studiomusiker og produsent, samt som komponist og arrangør. Han har gjennom en årrekke arbeidet innenfor mange stilområder og vist interesse for musikk over et svært vidt spekter av uttrykksformer. Han har spilt med og arrangert for et stort antall norske artister og musikere, og produsert plater med en rekke av dem.

Komposisjonene omfatter flere verker for kor og vokalgrupper, både a cappella og med diverse akkompagnement, operaer og opera/musikal, verker for symfoniorkester og kammerorkester med diverse solister, og flere verker for større og mindre sammensatte ensembler. Verkene er oppført i mange land, og en rekke av dem er også spilt inn på plate. Blant disse er vokalverket Le voci di sempre, skrevet 1988 og spilt inn av Quattro Stagioni, Syntax, klarinettverk innspilt av Cikada, og På evighetens tavler fra 1999, som er spilt inn av koret Concentus.

Kruse har også skrevet flere artikler og bøker om musikk. Mest sentralt står boken Den tenkende kunstner fra 1995, der han går inn i kompositoriske problemstillinger og knytter disse til teorier om dramaturgi. Den henvender seg særlig til kunstfagstudenter ved høgskoler og universiteter og fokuserer blant annet sterkt på fellestrekk og begreper innen forskjellige kunstarter. Denne boken er også oversatt til engelsk. Han har i tillegg skrevet lærebøkene Bruksmusikkarrangering (1978) og Jazzteori (1980) og har vært aktiv som foredragsholder og som forfatter av en rekke artikler om komposisjon og musikk.

Samtidig med disse aktivitetene har Kruse siden 1976 undervist ved Norges musikkhøgskole, først som amanuensis, fra 1983 som førsteamanuensis og fra 1998 som professor i komposisjon.

Bjørn Kruse har fått en rekke priser for sine komposisjoner. Hans fjernsynsopera Et sjakkspill fikk 1983 Fernseh-Opern-Preis der Stadt Salzburg. Verker av Kruse er blitt kåret som Årets verk av NOPA 1984, 1987 og 1992, og han har mottatt Bærum kommunes kulturpris (1985) i tillegg til mange andre priser og utmerkelser fra inn- og utland.

Verker

Komposisjoner (et utvalg)

  • Exit, 1979
  • Animal, 1980
  • Et sjakkspill (fjernsynsopera), 1982
  • Metall (for damestemme, tenorsaksofon, piano, bass, trommer og orkester), 1985
  • Nils Holgerson (opera, tekst etter S. Lagerlöf), 1986
  • Syntax (for klarinett og to slagverkere), 1987
  • Ghirlanda (for to pianoer og to slagverkere), 1988
  • Le voci di sempre (for fire herrestemmer, tekst: S. P. Allegra), 1988
  • Saksofonkonsert, 1991
  • Panem et circensis (for fløyte, klarinett, to synthesizere og slagverker), 1993
  • Circum polarum (for sopran, cello, kvinnekor, sopransaksofon, fem slagverkere, timpani og elektronikk), 1994
  • Vindsalme for dei døde (for blandet kor, sopran, baryton, slagverk og resitatør, tekst: Paal-Helge Haugen), 1995
  • Song for Winter (for blandet kor, tekst etter Salah Abd al-Sabur), 1996
  • På evighetens tavler (for kor, strykekvartett og to solister, tekst: H. Børli), 1998
  • Tiden bøyer stenen (for solister, kor og orkester, tekst: E. Skeie), 1999

Innspillinger (et utvalg)

  • Voices (med Le voci di sempre), 1988
  • Cikada (med Syntax), 1993
  • Orchestral adventures (med Saksofonkonsert), 1995
  • Song for winter. Works for choir, 1998
  • På evighetens tavler, 1999

Bøker

  • Bruksmusikkarrangering, 1978
  • Jazzteori, 1980
  • Den tenkende kunstner, 1995

Kilder og litteratur

  • Bjørn Kruses hjemmeside på Internett
  • samtaler med Bjørn Kruse

Forfatter av denne artikkelen

Det er gjort 1 revisjoner og har kommet 0 forbedringsforslag.