Komponist. Foreldre: Musiker Haakon Trygve Madsen (1914–96) og husmor Aase Sinding (1917–). Gift 1970 i Wien med Brigitte Barbara Hambrusch (8.2.1947–), datter av økonom Dr. Alfred Hambrusch (1918–) og Gertrude Maria Kleinzig (1921–85).

Trygve Madsen er kjent som komponist av verker for sang, klaver, blåsere, orkesterverker og musikkdramatikk. Stilistisk befinner han seg i den tonale sfære, ofte kombinert med en god porsjon humor. Han har også gjort seg bemerket som formidler av musikk, bl.a. gjennom virke som lærer og ved programvirksomhet i NRK.

Madsen vokste opp i en meget musikalsk familie. Farfaren Hans Peder Madsen og hans 7 sønner var i mellomkrigstiden kjent som Europas største familieorkester, som spilte på Den Norske Amerikalinje. Trygve Madsen fikk klaverundervisning av sin far fra seksårsalderen, men onkelen, Erik Madsen, komponist, pianist og musikklærer, overtok snart undervisningen. 7 år gammel komponerte Trygve sine første pianostykker og sanger. 1950 opplevde han et avgjørende møte med jazz, i form av innspillinger med bl.a. Erroll Garner, Oscar Peterson, Charlie Parker og Dizzy Gillespie. 12 år gammel fulgte han teoretiske musikkstudier hos organist Johannes Almgren. Pianisten Jens Bugge Olsen tok over klaverundervisningen.

Bekjentskapet med Prokofjevs Klaverkonsert nr. 3 i 1953 ble et veiskille. Han begynte nå ivrige studier av Prokofjev, Sjostakovitsj og Ravel, som alle skulle få stor betydning for hans kompositoriske virke. 16 år gammel begynte han komposisjonsstudier hos Egil Hovland. Klaverstudiene fortsatte hos Ivar Johnsen. Noen av Madsens første sanger, til dikt av André Bjerke og Sigbjørn Obstfelder, ble urfremført på komponistdebuten i Fredrikstad 1956. I hjembyen fant også debuten som pianist sted to år senere, med et rent Bach-program. 1961–68 var han musikklærer ved Fredrikstad Gymnasium, men komponisten fikk etter hvert overtaket, og behovet for mer utdannelse meldte seg. 1969–70 studerte han med professor Erik Werba ved Mozarteum i Salzburg og ved Hochschule für Musik und darstellende Kunst i Wien.

Nygift vendte Madsen tilbake til Fredrikstad 1970 og begynte arbeidet med å opprette Fredrikstad kommunale musikkskole. To år senere ble han lærer ved Veitvet Musikkonservatorium, hvor han var ansatt frem til 1976. 1973 bosatte han seg ved Oslo og fikk samtidig oppdrag fra NRK Fjensynet med å lage musikk til satiriske programmer. Fra 1975 tok komponistkarrieren for alvor av, og 1976 tegnet han kontrakt med Musikk-Husets Forlag. Samme år ble han ansatt ved musikklinjen ved Manglerud videregående skole. Fra 1995 har han også vært lektor ved Universitetet i Oslo.

Madsens opusliste teller rundt 120 verk, i tillegg til en rekke mindre komposisjoner. Han har gjort seg spesielt bemerket med verk for blåsere. Musikere som hornisten Frøydis Ree Wekre, oboisten Brynjar Hoff, klarinettisten Guy Dangain og tubaisten Roger Bobo har stått for fremførelser på viktige konsertarenaer både i Europa og USA og spilt inn flere verk på plate. Av verker kan nevnes konsertene for obo, tuba, klarinett og horn, samt en rekke sonater og solostykker for blåsere. Særlig har Sonate for horn og klaver og Sonate for tuba og klaver oppnådd stor internasjonal anerkjennelse.

Klavertitlene bærer preg av stor ærbødighet for en del forgjengere, bl.a. Hommage à Ravel og flere variasjonsverk med temaer av Beethoven, Paganini og J. S. Bach. Den siste har også vært inspirator for to samlinger med henholdsvis 24 preludier og 24 preludier og fuger. Klaverkonserten har hatt en rekke fremførelser i inn- og utland.

Blant Madsens rundt 40 kammermusikkverk finner man Sekstett for klaver og messingkvintett, seks strykekvartetter samt en rekke verk for blåsere og blandede besetninger.

Madsens virke som musikkdramatiker avslører en utpreget sans for humor. Særlig bør hans samarbeidsprosjekter med Tor Åge Bringsværd nevnes – musikalene Det blå folket og Den store farveslukeren. Den satiriske operaen Circus Terra, med tekst av Jon Bing, ble urfremført i Praha 2002.

    Verker (et utvalg)

  • Sanger til dikt av André Bjerke, op. 6, 1956
  • 8 Sanger til dikt av Sigbjørn Obstfelder, op. 8, 1960
  • Det blå folket, musikal (tekst Tor Åge Bringsværd), 1974
  • Hommage à Ravel pour piano, op. 10, 1975
  • Konsertouverture, op. 11, 1975
  • Den store farveslukeren, musikal (tekst Tor Åge Bringsværd), 1976
  • Sonate for horn og klaver, op. 24, 1978
  • Konsert for obo, op. 30, 1979
  • Sekstett for klaver og messingkvintett, op. 32, 1979
  • 24 Preludier for klaver, op. 20, 1980
  • Konsert for klaver, op. 27, 1980
  • Sonate for tuba og klaver, op. 34, 1980
  • Konsert for tuba, op. 35, 1981
  • Konsert for klarinett, op. 40, 1982
  • Konsert for horn, op. 45, 1983
  • Festouverture, op. 53, 1986
  • Symfoni nr. 1, op. 54, 1986
  • Konsert for euphonium, op. 55, 1986
  • Symfoni nr. 2, op. 66, 1988
  • Circus Terra, opera (tekst Jon Bing), op. 60, 1989/2000
  • Strykekvartett nr. 1, op. 70, 1990
  • Strykekvartett nr. 2, op. 80, 1992
  • Salvador Dalí – et symfonisk portrett, op. 77, 1992
  • Clarinet Marmelade, op. 79, 1993
  • Konsert for fagott, op. 91, 1994
  • The Dream of the Rhinoceros, op. 92, 1994
  • Strykekvartett nr. 3, op. 94, 1994
  • Saxophone Marmelade, op. 96, 1996
  • Symfoni nr. 3, op. 98, 1996
  • 24 Preludier & fuger for klaver, op. 101, 1996
  • Strykekvartett nr. 4, op. 103, 1996
  • Konsert for trombone, op. 108, 1997
  • Konsert for fløyte, op. 112, 1998
  • Strykekvartett nr. 5, op. 113, 1998
  • Symfoni nr. 4, op. 116, 2000
  • Strykekvartett nr. 6, op. 119, 2000
  • Edvard Munch – et symfonisk portrett, op. 122, 2002
  • Trygve Madsens katalog fra Musikk-Husets Forlag
  • arkivene til Norsk Musikkinformasjon (Musikkinformasjonssenteret)
  • HEH 1994
  • J. P. Inderberg: biografi i CML,bd. 4, 1979
  • NMH, bd. 5, 2001