Norskamerikansk sanger. Foreldre: Fyrbøter, senere oppsynsmann ved Mangelsgården Arne Gulbrandsen Sandal (1851–1932) og Amalie Henriette Olsen (1851–1933). Gift 1) 6.6.1903 i Kristiania med cellist Henry Bramsen (3.10.1875–28.1.1919), sønn av tannlege Alfred Beutner Bramsen (1851–1932) og Christiane Vilhelmine Elisabeth Hecht (1850–1932), ekteskapet oppløst; 2) 29.6.1914 i Havre, Montana, USA med forretningsmann og farmer Gudmund Rørtvedt (24.4.1879–juni 1968).

Marta Sandal var mezzosopran og var særlig kjent for sin tolkning av Griegs sanger. Hun holdt konserter over store deler av Europa omkring 1900, men bodde de siste 20 år av sitt liv i USA.

Hun gjorde seg bemerket som sangtalent i A. M. Hanches barnekor allerede som 12-åring. Som solist i barnekoret imponerte hun kong Oscar 2, som senere medvirket til at hun fikk innpass på Musikkonservatoriet i Kristiania. Hun opptrådte med bravur under en konsert i Calmeyergatens Misjonshus i Kristiania 1892, og samme år ble hun elev av Hildur Schirmer på Musikkonservatoriet. Deretter fulgte tre års sangstudier med Etelka Gerster i Berlin, etterfulgt av ett års studier i Paris.

I Kristiania medvirket Marta Sandal i konserter 1895 og 1898. 1898 stod blant annet Griegs Haugtussa-sanger på programmet. Sin første selvstendige konsert gav hun i Singakademie i Berlin 1902. Her la hun grunnlaget for sin senere suksess og hadde allerede et kjent navn da Edvard Grieg i april samme år hørte henne i København i forbindelse med en turné hun hadde i Tyskland, Sverige og Danmark. Han omtalte med begeistring hennes tolkning av Haugtussa-sangene. “Slik har jeg ikke hørt siden Nina var ung,” skrev han i brev til sin venn Frants Beyer. Samme høst gav hun konsert i Kristiania sammen med Grieg.

Marta Sandal medvirket også ved Griegs konsert i Kristiania 17. oktober 1906 sammen med Fridtjof Backer-Grøndahl, Johan Backer Lunde og sin mann, den danske cellisten Henry Bramsen. I et introduksjonsbrev i forbindelse med hennes lansering i Amerika skrev Grieg to dager senere: “Jeg er ikke i tvil om at hun vil lykkes i å vinne amerikanernes hjerter slik hun han gjort i sitt hjemland.” I tillegg til Griegs sanger hadde hun blant annet sanger av Christian Sinding og Sigurd Lie på konsertprogrammet. Hun vakte stor begeistring ved sin fremragende tolkning av norske romanser og sin artistiske fremtreden.

I årene som fulgte, gjennomførte hun konsertturneer i Finland og Russland, og gjentatte ganger turnerte hun i Storbritannia og Amerika, ofte sammen med sin mann. Ekteskapet ble imidlertid oppløst, og 1911 bosatte Marta Sandal seg i Amerika. 1914 giftet hun seg med den norskfødte forretningsmannen Gudmund Rørtvedt; de fikk tre døtre. Hun gjorde seg stadig bemerket med sin sangkunst og gav mange konserter i North Dakota, Iowa og Montana under navnet Marta Sandal-Rörtvedt. Ofte gikk tankene til Norge og til musikkmiljøet i Kristiania og Bergen: “Ingen kan glemme de lyse rike dage i Norge. Og hvor ofte må jeg ikke minnes Edvard Grieg's sølvgrå genihode, når han på første benk svinget sitt store lommetørkle opp mot meg – ved siden av vennen Frantz Beyer.”

De som hørte Marta Sandal synge, glemte ikke hennes minutiøst utformede gjengivelse av Sigurd Lies Sne, hennes gripende uttrykk i Sindings Der skreg en Fugl, eller den storslagne tolkningen av Griegs Ved Rondane. Selv var hun mest glad i Solveigs sang fra Peer Gynt, som hun fremførte utallige ganger i sin karriere.

Ifølge O. M. Sandvik hørte Marta Sandal i sin beste tid til våre fremste sangkunstnere: “[...] sin middels store stemme brukte hun med klok beherskelse, så den aldri pressedes over evne, og tilhørerne fikk inntrykk av store ressurser. Foredraget var originalt og poetisk beåndet”.

  • Norsk familie-journal 1903, s. 214
  • Norsk Tonekunst, 1907
  • Børnevennen nr. 17/1909
  • Nordmanns-forbundets tidsskrift 1923, s. 308–309
  • Tonekunst, 1931
  • O. M. Sandvik: biografi i NBL1, bd. 12, 1954
  • E. Abrahamsen: biografi (Henry Bramsen) i DBL3, bd. 2, København 1979
  • nettsted: http://www.mnc.net/norway/SANDAL.HTM