Eyvind Solås var ansatt som musikkmedarbeider i Norsk Rikskringkasting i mer enn 30 år og huskes særlig for programposten Musikknytt i NRK Fjernsynet, som han ledet i 15 år. Han er en av samtidens mest kreative og vidtfavnende musikkformidlere.
Solås har studert klaver- og musikkteori ved Musikkonservatoriet i Oslo og tok magistergraden i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo 1968. I studietiden var han også aktiv som skuespiller og komponist ved Studentersamfundets teater og ved Teaterverkstedet i Oslo, og 1966–67 studerte han kontrapunkt, musikkhistorie og komposisjon ved musikkhøyskolen i Köln med tysk statsstipend. Han var med på å opprette teater- og musikklinjen ved Romerike folkehøgskole, der han underviste 1967–69.
Sin allsidige kreativitet har Solås særlig utfoldet i NRK, hvor han var ansatt fra 1969 til 2001, de første to år i musikkavdelingen NRK Radio og 1971–96 i Fjernsynet, deretter igjen i radioen. 1988–90 var han programredaktør og musikksjef i NRK Fjernsynet. I årene 1986–91 var han også aktiv som skuespiller i Ole Paus-revyer og ved Riksteatret, hvor han 1991 hadde hovedrollen i den kjente Feydeau-farsen Loppen i øret.
Som leder av fjernsynets magasinprogram Musikknytt 1972–86 brukte Solås sitt betydelige gjøglertalent til å skape interesse for musikk hos det brede publikum. Hans figurer “Professoren”, “Komponisten”, “Byråkraten” og andre skapte debatt om hvorvidt denne løsslupne humor egnet seg i et seriøst musikkprogram. Debatten gav en positiv oppmerksomhet rundt programmet, og formålet ble dermed oppnådd. Denne kulturkollisjonen var med på å gjøre programmet tiltrekkende.
“Til tross for mine forskjellige aktiviteter er det som komponist jeg er helt meg selv, men det er mangfoldet som representerer noe av drivkraften og inspirasjonen,” sier Solås selv. Han har vært meget virksom som teater-, film- og ballettkomponist og har også skapt selvstendige verker som kantaten Bendik og Årolilja, orkesterverker, to klaverkonserter og to strykekvartetter. Han har signert en lang rekke komposisjoner med stor spennvidde og har skrevet musikk til så vel Shakespeares Hamlet (Trøndelag Teater) som Ibsens Brand (Trøndelag Teater) og Čapeks Salamanderkrigen (Rogaland Teater), dessuten til rundt 20 radiohørespill. Hans ballettpantomime Måne over gjøglervogna ble oppført på Det Norske Teatret. Historien om en mor, bygd over H. C. Andersens eventyr av samme navn, ble uroppført av Kringkastingsorkesteret og med Wenche Foss, som verket er tilegnet, som fortelleren.
Solås' musikk er personlig og uttrykksfull, men virker alltid umiddelbar og skrevet med et bredt publikum for øye. Han har ikke særlig sans for “ismer”, men mener det er viktig å føle dagens tonespråk på pulsen. “Jeg går min egen vei, preget av det 20. århundres musikalske nyvinninger, særlig når det gjelder klanglig fremdrift,” sier han, og refererer særlig til Arnold Schönberg som et forbilde. “Å skrive pregnant, klart, å lage musikk som tilhørerne forstår, er viktig for meg. Og så må det klinge i alle regnbuens tonefarger. Forut for realiseringen av denne målsetningen forekommer et tonekaos som jeg har plikt til å rydde opp i. For meg er dette det viktigste i en komposisjonsprosess.”
1993 gav Solås ut boken Ensom vandrer. 1974 kom LPen Professoren, hvor han sammen med Knut Høiland gestaltet en rekke av typene fra sine musikkprogrammer i NRK, og 1980 gav han sammen med Trond Viggo Torgersen ut Trond Viggo og Eyvind, en LP i samme gate. 1989 ble hans lyriske suite for strykere, Skogens øyne, som Henny Mürer også har skapt ballett av, spilt inn av Trondheim symfoniorkester.