Faktaboks

Anne-Lise Knoff
Født
10. mai 1937, Hamar, Hedmark
Død
14. mars 2005, Hamar
Virke
Maler og grafiker
Familie
Foreldre: Lektor Ludolf Johan Krohn (1903–83) og frilansjournalist Randi Andersen (1911–99). Gift 1960 med maler Johan Ulrik Eimhaus Knoff (9.11.1935–), sønn av kjemiingeniør Johan Richard Knoff (1893–1967) og Merete Bernhoft (1900–87), ekteskapet oppløst 1964.

Anne-Lise Knoff gjorde seg bemerket som en maler og grafiker med et ornamentalt og symbolladet religiøst uttrykk. Karakteristisk er bruken av bladgull både som bakgrunn i maleriene og i dekoren. Gjennom sine bokillustrasjoner og malerier oppnådde hun stor popularitet blant et bredt lag av befolkningen.

Anne-Lise Krohn vokste opp på Hamar, hvor moren var frilansjournalist og faren lektor på Hamar katedralskole. Etter examen artium på latinlinjen startet hun på Bjarne Engebrets malerskole i Oslo 1959. Deretter gikk hun på Sagene lærerskole 1961–63 og arbeidet som lærer i grunnskolen 1963–77, først tre år ved Nordtvedt skole i Oslo, siden ved Enebakk ungdomsskole.

Høsten 1966 begynte Anne-Lise Knoff ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole som hospitant og gikk der på kveldstid. Etter et halv års frihåndstegning hos Gert Jynge fikk hun korrektur i grafikk hos Chrix Dahl frem til 1976. Hun debuterte i Kunstnerforbundet 1967 med teknisk utsøkte koldnålsraderinger i miniatyrformat. Utstillingen omfattet ornamentale, symbolske bilder samt litterære illustrasjoner. Den grafiske teknikken hennes består i at kobberplaten bearbeides grundig med så tynn strek at platen bare tåler 10–15 trykk.

1968 og 1971 fikk Anne-Lise Knoff Statens reisestipend og reiste begge gangene til Italia, hvor hun lot seg inspirere av arkitektur og religiøs kunst. Hun konverterte til katolisismen 1964, og troen er et viktig element i hennes kunst.

1972 hadde Anne-Lise Knoff sin første utstilling med malerier i Kunstnerforbundet; utstillingen ble hennes gjennombrudd som maler. Maleriene er komponert på samme måte som grafikken, med et sentralt motiv, gjerne detaljer fra arkitektur eller middelalderkunst. Rundt hovedmotivet lages en ramme av geometriske mønstre, blomsterranker eller symboler. Bakgrunnen har en udefinerbar dybde, men dekoren og hovedmotivet holder bildet i flaten. Også i maleriene sees det at Knoff har utgangspunkt som tegner. Uttrykket er preget av en detaljrik overflod; av og til blir hun kritisert for å være for overlesset og søtladen. Men i hovedsak er bildene hennes preget av inderlighet og medmenneskelighet, og ofte kretser innholdet om tap og sorg. Blant motivene er religiøse mirakler, katastrofer og ulykker, samt aktuelle politiske hendelser.

Anne-Lise Knoff fremhevet sitt slektskap med folkekunsten, messehagler, illuminerte håndskrifter, ikoner og rosemaling fremfor det moderne maleri. Hun sa at hun ønsket å føre billedkunsten tilbake til boken og lage store miniatyrer.

I tillegg til en omfattende utstillingsvirksomhet illustrerte Anne-Lise Knoff en rekke bøker, bl.a. flere av morens lokalhistoriske bøker og en serie middelalderske islandske religiøse skrifter, gjendiktet av Ivar Orgland og utgitt i nært samarbeid med ham. Hun gav også ut boken Sett gjennom gullbriller. Glimt fra skolens historie.

Anne-Lise Knoff fikk Grafikerprisen 1967, sølvmedalje på grafikkbiennalen i Pistoia, Italia 1968 og gullmedalje på grafikkbiennalen i Catania, Sicilia 1971.

Verker

    Bøker

  • Sett gjennom gullbriller. Glimt fra skolens historie, 1977

    Bokillustrasjoner

  • K. Falkeid: Reisenotater. Dikt, 1973
  • Draumkvedet, 1974
  • Hamarkrøniken, 1976
  • Beatrijs av Nazareth: Kjærlighetens 7 måter, 1980
  • Solarljod (overs. av I. Orgland), 1980
  • V. Henriksen: Dronningsagaen, 1982
  • Stefán frá Hvítadal: Heilag kyrkja (overs. av I. Orgland), 1987
  • R. Krohn: Det var en liten by. Skisser fra gamle Hamar, Espa 1988
  • Sigurður blinður í Fagradal: Rósa (overs. av I. Orgland), 1989
  • R. Krohn: Hedemarkens geistlige antikviteter. Om prest, kirke og allmue i gammel tid, Espa 1989
  • d.s.: Herlige Hedmark!, 1991
  • Munken gamli: Harmsól (overs. av I. Orgland), 1991
  • Milska. Eit Maria-kvad frå islandsk seinmellomalder (overs. av I. Orgland), 1993
  • Nådens veg (overs. av I. Orgland), 1994
  • Jón Arason: Kristi helferd (overs. av I. Orgland), 1995

    Representert i

  • Auli kapell, Årnes, Haugesund Billedgalleri, LKM, Moss Kunstgalleri, NG, RKM, TKM

Kilder og litteratur

  • Ku&K 1968, s. 192–193, 1969, s. 50 og 1970, s. 66–67 og 186–187
  • R. Rude: Norske Grafikere, 1977, s. 51
  • L. Østby: Norges kunsthistorie, 1977, s. 259
  • H. Flor (red.): Norske grafikere i dag, 1979, s. 25, 60
  • S. Hagemann: biografi i NKL, bd. 2, 1983
  • C. F. Engelstad og A. Stensrud: Anne-Lise Knoff, Bærum 1989