Ulf Aas

Tegner. Foreldre: Disponent Mathias Widerøe Aas (1886–1960) og Gudrun Aagot Wang (1899–1979). Gift 1946 med Rigmor Normann Lae (2.6.1921–), datter av direktør Øistein Lae (1892–1971) og Bergljot Nordvik (1896–1985).

Ulf Aas har tegnet alt og alle i mer enn 65 år, først og fremst i over 56 år for Aftenposten. Han har tegnet fra konserter, teater- og ballettforestillinger, landskap, reiser, han har illustrert dikt, artikler, portrettintervjuer og utallige bøker. Han følger opp tradisjonen i norsk avistegning etter allroundtegnere som Olav Engebrigtsen og Øyvind Sørensen.

Etter examen artium 1938 gikk Aas et år på bokkunstlinjen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Carl von Hanno og Carsten Lien. Siden har han drevet en kontinuerlig etterutdanning, bl.a. på Anatomisk institutt for å lære om kroppens og musklenes funksjoner og på klisjéanstalter som reklametegner hos Høydahl-Ohme frem til 1976. Han har hatt flere opphold i Danmark og en rekke reiser til Italia, Storbritannia, Frankrike, Hellas og Israel. 1947 fikk han sitt første bokillustrasjonsoppdrag og ble premiert for årets vakreste bok. Samtidig fikk han det første oppdrag fra Aftenposten, som han siden har vært tilknyttet, fra 1977 som fast tegner i avisen.

Det viktigste for Aas er et alltid våkent blikk i livets skole. Han kan f.eks. tegne en rekke studier av forskjellige løvtrær under ulike værforhold, eller han fordyper seg i dyrestudier, fra hester og hunder til spurv og fluer. Han har gjort studier av mennesker, bymiljøer, barn, bergknauser og blomster. Hans kjæreste motiver synes å være solfylte landskapsutsnitt i motlys og skygge. Det hvite papiret er et viktig element for å skape fornemmelser av luft og sommerlige lyder.

Aas begynte forholdsvis sent med portretter. I tillegg til å få frem likheten ønsker han alltid å karakterisere, aldri karikere. Han gjør sine observasjoner mens modellen er engasjert i samtale med andre: “Hvis jeg efterpå kan høre modellens stemme når jeg ser på tegningen, vet jeg at den ikke er helt mislykket.” Blant de mange treffende og følsomme intervjuportretter er en rekke utenlandske besøkende, bl.a. Charlie Chaplin, Sammy Davis jr., Henry Moore, Martin Luther King, Mor Theresa (“... det vakreste stygge menneske jeg har tegnet ...”), Luciano Pavarotti, Nelson Mandela, Ella Fitzgerald og Duke Ellington. Han har også malt 47 våpenskjold til kunstnerrestauranten Blom.

Hans tegninger er naturalistiske, men med vidt spillerom for et mangfoldig personlig uttrykk. Han har bivånet mer enn 2000 teaterforestillinger, og hans tegninger til ballett- eller teateranmeldelser formidler en stemning og en opplevelse som det skrevne ord ikke alltid fanger inn. Han klarer også å fastholde øyeblikket i en bevegelse, ofte i et spenningsfelt mellom figur og kalligrafisk tegn, enten det gjelder dansen på en opplyst scene, hesters stormløp på veddeløpsbanen, barns lek, en fugl i flukt, sommervinden gjennom løvverk eller menneskemylder i et gateløp. Ifølge ham selv føler han seg hjemløs et sted uten tegneblokk.

Aas har tegnet til over 200 bøker, om alle tenkelige emner, fra eventyr og dikt til sport og fiske, by og land, vin og mat, landskapsbeskrivelser, spøk og alvor. Å tegne er hans liv og hans pasjon. Han er imidlertid alltid redd for rutinen og skifter stadig fra pensel til kull, blyant og penn. I et stort antall dynamiske ballett-studier har han f.eks. malt med hvit gouache på grovt svart papir. Tegningene røper at Ulf Aas er en lun og vennlig mann, men med stor humoristisk sans. Bl.a. laget han en underfundig tusjtegning av en overrekkelse av fortjenstmedalje for lang og tro tjeneste til kong Olav ved dennes 20-årsjubileum som konge.

Ulf Aas har fått karakteristikken “en strekens Wildenvey”. Han har betegnet seg selv som for mye romantiker eller lyriker til å føle seg hjemme i sin egen tid. Hans visuelle verden er god, og han ønsker å formidle glede. I forbindelse med sin 85-årsdag viste han en imponerende utstilling i Tegnerforbundet under tittelen Et liv i strek.

Ulf Aas har fått 8 priser for Årets vakreste bøker og to priser fra Kulturdepartementet for illustrasjoner til barnebøker. Han er bl.a. ridder og kommandør både av Tegnerforbundets orden og av Kunstnerforeningens Purpurneseorden. 1999 ble han utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden for fortjeneste som avistegner og bokillustratør.

Verker

    Illustrasjonsoppgaver (et utvalg)

  • H. Thaulow: Tilbake til naturen, 1947
  • H. K. Laxness: Den gode frøken og Huset, 1957
  • V. Møller: Stien over vidda, 1969
  • d.s.: Sør i skjærgården, 1970
  • H. Sinding-Larsen og E. Wahlstrøm: Sande Tresliperi 50 år, 1971
  • P. Mørk: Nå er det sommer, 1973
  • E. W. Bang: Vel møtt lille fremtid, 1976
  • K. L. Bugge: Bekkimellom, 1978
  • M. Takvam: Maria og katten i Venezia, 1984
  • I. Davik: Den lange reisa til Betlehem, 1988
  • J. E. Hansen: Catharina Kølle: vår første vandrerske, 1991
  • O. Bull: Ord av Olaf Bull, 1992
  • K. Hellandsjø: Ulf Aas – et liv i strek, 2004
  • P. A. Dahl: Velsignet er de enkle ting, 2006

    Diverse

  • 25 skjold til Blom restaurant, Oslo, bl.a. HKH Kronprinsesse Sonja, Toralv Maurstad, Liv Ullmann, Robert Riefling, Albert Nordengen
  • portretter i Theatercafeen, Oslo
  • dekorasjoner og kostymetegninger til operetten Fifty-Fifty, 1957, Centralteatret, Oslo
  • frimerkeserie for Posten Norge
  • U. Aas: Skissedagboken, 1989

Kilder og litteratur

  • E. Egeland (forord): Tegneren Ulf Aas, 1979, 61 ill.
  • T. Smit: Norske avistegnere, 1984
  • G. Alfsen: biografi i NKL, bd. 4, 1986 (med liste over bokillustrasjoner til 1984)
  • J. E. Hansen: Å sitte ved Ulfs høyre hånd, Aftenp. 9.1.1988
  • Aftenp. 14.9.1989, 12.1.1993, 18.6.1999, 2.9.2004 og 25.11.2006

Portretter m.m.

  • Selvportrett (tegning), gjengitt i Aftenp. 14.9.1979 og 14.9.1989

Forfatter av denne artikkelen

Det er gjort 1 revisjoner og har kommet 0 forbedringsforslag.