Sidsel Endresen

Sanger, komponist, tekstforfatter og skuespiller. Foreldre: Disponent Herman Johannes Endresen og interiørarkitekt Valborg Lund Johnsen.

Sidsel Endresen er en av de fremste kvinnelige jazzutøvere i Norge ved inngangen til det 21. århundre. Hun er en allsidig artist, som gjerne eksperimenterer med nye former og kombinasjon av jazz og andre kunstneriske uttrykk.

Endresen hadde universitetsstudier i engelsk og sosialantropologi og et opphold i Storbritannia bak seg da hun 1976 bosatte seg i Oslo og for alvor begynte på sin artistkarriere. Hun arbeidet som sanger, komponist og tekstforfatter med soulgruppen Chipahua fra 1979 og med Jon Ebersons grupper 1980–90. Med Eberson gjorde hun en serie meget populære og kritikerroste plateinnspillinger i grenselandet mellom jazz og rock, og ble belønnet med Spellemannprisen 1981 og 1985. Samtidig ledet hun i perioder egne grupper, bl.a. i samarbeid med trommeslageren Audun Kleive 1983–84. Hun gjorde også plateinnspillinger sammen med bl.a. Jonas Fjeld og Göran Fristorp.

Fra 1990 ledet hun sin egen kvartett i samarbeid med trompeteren Nils Petter Molvær, trommeslageren Jon Christensen og den britiske pianisten/komponisten Django Bates. Her søkte Endresen seg mot en mer eksperimentell og åpen form for jazz, ofte med fri improvisasjon som ramme omkring tekst eller helt ordløs sang. Fra 1992 har hun hyppig samarbeidet i duoformat sammen med pianisten Jens Bugge Wesseltoft.

Endresen laget bestillingsverket Pagan Pilgrimage til jazzfestivalen i Molde 1993; det ble i bearbeidet form spilt inn på CD under tittelen Exile. Hun var solist i et bestillingsverk basert på dikt av Olav H. Hauge til Vossa Jazz 1995, og til samme festival året etter laget hun – i samarbeid med Eldbjørg Raknes og Elin Rosseland – bestillingsverket Kvinner på randen av vokalt sammenbrudd.

Hun medvirket som skuespiller og sanger i flere forestillinger ved Teatret på Torshov og Black Box Teater i Oslo 1990–92, og som komponist, sanger og skuespiller i forestillingen Hannah (basert på bibelske kvinneskikkelser) ved en internasjonal teaterfestival i Helsinki (1994). Hun har dessuten undervist i jazzsang ved Universitetet i Oslo, Norges musikkhøgskole, Østlandets Musikkonservatorium og Agder Musikkonservatorium.

Sidsel Endresens intense og musikalsk varierte tolkninger, oftest av egenkomponert materiale, har gitt henne høy status også i det internasjonale jazzmiljø. Hun fikk Gammleng-prisen 1990, Smuget-prisen 1992, Oslo bys kulturstipend 1993 og samme år det første stipend fra Radka Toneffs minnefond. 1999 fikk hun Kongsberg Jazzfestivals store musikerpris, og samme år mottok hun sin tredje Spellemannpris, denne gang sammen med Bugge Wesseltoft. Hun ble tildelt Buddy-prisen for 2000.

Verker

    Plateinnspillinger (et utvalg)

  • Pigs and Poetry (sm.m. J. Eberson), 1987
  • Etterlatte sanger (sm.m. J. Fjeld), 1988
  • Exile, 1994
  • Night Song (sm.m. B. Wesseltoft), 1994
  • Duplex Song (sm.m. B. Wesseltoft), 1998
  • Gack! (sm.m. E. Raknes og E. Rosseland), 1998
  • Undertow, 2000
  • Merriwinkle, 2004

Kilder og litteratur

  • HEH 1994
  • opplysninger fra Sidsel Endresens CV, 1999
  • Norsk Jazzarkivs database
  • J. Bergh: Norwegian Jazz Discography 1905–1998, 1999

Forfatter av denne artikkelen

Det er det gjort 0 endringer i denne artikkelens nettversjon.