Faktaboks

Robert Normann
Robert Uno Normann
Født
27. juni 1916, Sarpsborg, Østfold
Død
20. mai 1998, Sarpsborg
Virke
Jazzmusiker (gitarist, banjoist, tenorsaksofonist), arrangør, komponist og orkesterleder
Familie
Foreldre: Svenskfødt fabrikkarbeider og musiker Karl Gustav Andersen Normann (f. 1877) og hustru Mathilde (død 1926). Gift 1) fra slutten av 1930-årene med Norma Watz (1924–72), ekteskapet oppløst; 2) fra 1940-årene med Bodil Erna Edstrøm (1922–2002), datter av rørlegger Gunnar Edstrøm (1900–71) og Borghild Andersen (ca. 1905–26), ekteskapet oppløst; 3) med sentralborddame Gunvor Mathisen (16.5.1917–), datter av kinokontrollør Ingvald Mathisen (ca. 1890–1970) og hustru Anna (ca. 1891–1960).

Robert Normann er en av de fremste musikere i norsk jazzhistorie, en begavelse som vakte internasjonal oppsikt til tross for at han levde et stille liv og med ytterst få unntak aldri spilte utenfor landets grenser. Han viste tidlig stor musikalsk modenhet, en stor jazzinnlevelse og etter hvert en frapperende gitarteknikk, der han spilte melodilinjer, akkorder og bassfigurer samtidig.

Normann vokste opp i enkle kår på Sundløkka i Borge. Moren døde tidlig, faren ble arbeidsløs i 1920-årene, og 12 år gammel ble Robert sendt ut for å tjene til livets opphold. Det hadde vært mye musikk i familien; det ble daglig musisert på trekkspill, gitar og mandolin. Faren hadde vært kinomusiker, og arbeidsår i St. Petersburg hadde gitt impulser fra mollstemt russisk folkemusikk. Gitar ble unge Normanns hovedinstrument; i de nærmeste årene levde han som omreisende gate- og gårdsmusikant sammen med et par lokale trekkspillere. Han kom omsider til Oslo, spilte fra 1937 i forskjellige småband på danserestauranter og vakte spesiell oppsikt som sologitarist i Freddy Valier String Swing 1938–39, der han gjorde sin platedebut (i alt tre 78-plater).

Normann var ikke spesielt påvirket av gitarister, som f.eks. tidens store europeiske helt Django Reinhardt, men mer av andre instrumentalister i amerikansk jazz, og han skapte snart sin egen spillestil. Han ble et sentralt medlem av hovedstadens livlige swingmiljø rundt musikere som Pete Brown og Rowland Greenberg, og gjorde plateinnspilling med Jack Butler og Oslo Swingklubbs band 1940. I de første okkupasjonsårene var han en ettertraktet solist ved swingkonsertene, var sologitarist i det suksessrike bandet String Swing (1940–41), som også gikk under navnet Robert Normanns strengekvartett, og spilte inn fem glimrende 78-plater. Han gjorde dessuten plateinnspillinger med Rowland Greenberg (1941), Frank Ottersen (1942) og studiobandet Syv Muntre (1942 og 1943), det siste med de legendariske Sigarett Stomp og Bob's vuggesang, mesterverk i norsk jazzhistorie og dokumentasjoner av Robert Normanns melodiskapende evne. I denne perioden hadde han hyppige engasjementer rundt om i landet, radio- og restaurantjobber, og med sin interesse for teknikk og mekanikk skapte han sin egen elektriske gitar.

Etter frigjøringen 1945 arbeidet han helst i smågruppeformat eller som solist. Dessuten ble han engasjert i kabareter og revyorkestre, bl.a. på Chat Noir. Han gjorde plateinnspillinger med Pete Browns storband (1946) og Rolf Syversen (1947) før han tok et langvarig engasjement i orkestergraven på Edderkoppen teater (1948–54). Det forhindret ikke enkelte solistkonserter og radiosendinger samt plateinnspillinger med Frank Ottersen (1951) og Willy Andresen (1954), men ellers innledet han nå en mer stille periode, ble sky og reservert i sin husbåt i Frognerkilen og hadde få opptredener for publikum. Likevel ble han kåret til Norges beste gitarist i datidens favorittavstemninger (1950–61).

NRK ble etter hvert hans viktigste arbeidsplass; han samarbeidet med musikalske personligheter utenfor jazzmiljøet, som Alf Prøysen, Sigbjørn Bernhoft Osa og Vidar Sandbeck, og skrev musikk til tekster av danske Halfdan Rasmussen. Allerede i 1950-årene gjorde han såkalte trickinnspillinger og utviklet ellers sin gitarteknikk til det ypperste. Han skrev en rekke melodier til bruk i radioprogrammet Søndagsposten, ble husmusiker i radio og fjernsyn, og var i perioder engasjert som musikalsk leder i Riksteatret (1968–82). De siste 20 årene av sitt liv bodde han tilbaketrukket på et småbruk i Skjeberg, men ble likevel gjenstand for stor oppmerksomhet, med hele 5 CD-utgivelser på Hot Club Records (1988–96) og planer for et Robert Normann Museum.

Verker

    Plateutgivelser

  • Innspillinger med forskjellige tidlige jazzgrupper er utgitt på: Jazz Hot & Swing – Jazz in Norway 1920–1940, utg. 2001
  • Sigarett stomp – Jazz in Norway 1940–1950, utg. 2001
  • Robert Normann vol. 1 – String Swing (1938–1941), utg. 1988
  • Robert Normann vol. 2 – Sigarett Stomp, utg. 1988
  • senere radioopptak av smågrupper og egne solistinnslag er utgitt på:
  • Robert Normann vol. 3 – Tricky Fingers (1959–89), utg. 1990
  • Robert Normann vol. 4 – Perpetuum mobile and other rare recordings 1959–1974, utg. 1988
  • samleplaten The Best of Robert Normann (1941–1989), utg. 1996

    Egne komposisjoner som er innspilt

  • Promenade, Opus 1, 1942
  • Bob's vuggesang, Opus 7, 1943
  • Vennlig låt, 1961
  • Sull II-III-IV
  • Smålåt II
  • I kveld ska' vi på dans
  • Gammel polka
  • Junker samba
  • Springær fra Sundløkka, 1959–74
  • Perpetuum mobile, 1970
  • Gammel vise, 1971
  • Pluto
  • Oppvaskbenken, 1974
  • Fram og tilbake
  • Navnløs
  • Ikke døpt, 1989

    Teatermusikk (for oppsetninger på Riksteatret)

  • Venner og elskere, 1968
  • Fugleelskerne, 1975
  • Frieriet, 1976
  • Gjete kongens harer, 1976
  • En sommernattsdrøm, 1976
  • Tobakkens uheldige virkninger, 1976
  • Bjørnen, 1976
  • Jeppe på Bjerget, 1976
  • Østenfor sol og vestenfor måne, 1976
  • Victoria, 1977
  • Troll kan temmes, 1977
  • Revisoren, 1977
  • Kameliadamen, 1978
  • Tor med hammer'n, 1978
  • Geografi og kjærlighet, 1978
  • Det hendte i Riga, 1979
  • Landet hvor alt er annerledes, 1979
  • Balladen om Robin Hood, 1982

Kilder og litteratur

  • J. Evensmo: Jazz solography series vol. 4 – Robert Normann, 1975
  • B. Stendahl: Jazz hot & swing, 1987
  • B. Stendahl og J. Bergh: Sigarett Stomp, 1991
  • A. Somby: Robert Normann (notebok), 1994
  • B. Stendahl, J. Bergh: Cool kløver & dixie, 1997
  • J. Bergh: Norwegian Jazz Discography, 1999
  • A. Somby: Med harmonier og melodi i samme hånd h.oppg. UiO, 2001
  • nettside: www.robertnormann.no (med bl.a. detaljert biografi forfattet av Jon Larsen)