Faktaboks

Rønnaug Alten
Født
9. februar 1910, Tromsø
Død
20. januar 2001, Oslo
Virke
Skuespiller og instruktør
Familie
Foreldre: Jurist Emil Bredenbech Melle (1878–1950) og Ragna Aass (1880–1975). Foreldrene skiltes i 1913, og Rønnaug Alten vokste opp sammen med moren og hennes andre ektemann, høyesterettsdommer Edvin Alten (1876–1967). Gift 22.6.1932 med skuespiller Georg Emil Løkkeberg (1909–86), ekteskapet oppløst 1947. Svigerinne til Asbjørn Aarnes (1923–).

Rønnaug Altens karriere som skuespiller og instruktør spente over mer enn 50 år og et bredt repertoar innenfor så vel klassisk som moderne drama.

Alten ble født i Tromsø, men familien flyttet etter kort tid til Kristiania. Etter examen artium og examen philosophicum overveide hun å studere jus, men trangen til å spille teater vant over lysten til å følge i farens fotspor. Allerede som barn hadde hun stått foran speilet og imitert uttrykk hun hadde opplevd. I gymnastiden på Frogner skole laget elevene en oppsetning av Peer Gynt, hvor Rønnaug Alten spilte mor Aase med stor suksess. Oppmuntret av sin mor og onkelen, maleren Per Debritz, begynte hun å lese med Halvdan Christensen. 1930 ble hun ansatt ved Den Nationale Scene i Bergen, hvor hun samme år debuterte som Viola i Shakespeares Helligtrekongersaften.

Alten var knyttet til Det Nye Teater 1931–38, med ett års avbrekk på Nationaltheatret (1935). 1945–48 var hun ansatt ved Trøndelag Teater, deretter ved Riksteatret 1949–51 og Folketeatret i Oslo 1952–59. Da dette teateret ble nedlagt og gikk inn som en del av Oslo Nye Teater, var hun å finne på Oslo Nye Teater 1959–68, deretter ved Teatret Vårt i Molde 1972–74 og til sist igjen ved Riksteatret fra 1975.

I årene før den annen verdenskrig hadde hun spilt flere gjesteforestillinger i Sverige sammen med sin mann, Georg Løkkeberg. 1944–45, i krigens siste år, spilte hun på norske forlegninger i Sverige. Med utgangspunkt i inntrykkene og opplevelsene fra krigen laget hun i begynnelsen av 1960-årene, sammen med bl.a. Merete Skavlan, kabareten Det angår ikke oss, som omhandlet nazistenes behandling av jødene. Forestillingen ble spilt på en rekke skoler og ble så mye omtalt i mediene at den ble tatt opp av Fjernsynsteatret og vist der.

Som skuespiller behersket Rønnaug Alten et bredt repertoar med nærmere 70 forskjellige roller, fra Madam Salvesen i Vilhelm Krags Baldevins bryllup og Mrs. Higgins i musikalen My Fair Lady til de store dramatiske Ibsenroller, som Agnes i Brand, Eline i Fru Inger til Østråt, Hedda Gabler, Mor Aase, Rebekka West og Madam Helseth i Rosmersholm. På Trøndelag Teater spilte hun bl.a. Maria Stuart i Bjørnsons Maria Stuart i Skottland og Sonja i Dostojevskijs Raskolnikov. 1948 spilte hun der for første gang Katinka Stordal i Cora Sandels Kranes Konditori, en rolle hun også spilte i Astrid Henning-Jensens kritikerroste film (1959). Blant andre store roller kan nevnes Moren i O'Neills Lang dags ferd mot natt på Riksteatret 1977. – 1958 fikk Rønnaug Alten Teaterkritikerprisen for sin tolkning av Isobel Cherry i Robert Bolts Cherry's have på Folketeatret.

1972–74 gikk hun med entusiasme inn for landets første regionteater, Teatret Vårt i Molde, hvor hun bl.a. spilte syersken Martha Johansen i et bestillingsverk av Edvard Hoem, Kvinnene langs fjorden. Stykket viste utviklingen i en vestlandsbygd med internasjonale undertoner.

Rønnaug Altens filmkarriere begynte 1936, med en rolle i Olav Dalgards Vi bygger landet, og preges av få, men betydelige roller. 1982 fikk hun Svenska Filminstitutets pris for rollen som Mor Revåsen i Laila Mikkelsens film Liten Ida.

Hennes første oppsetning som instruktør var barneforestillingen Snedronningen av H. C. Andersen på Folketeatret 1954. Deretter fulgte på samme teater bl.a. Oskar Braatens Ungen (1957) og Nordahl Griegs Nederlaget (1958). På Oslo Nye Teater satte hun opp Jean Anouilhs Becket (eller Guds ære) 1962, og på Riksteatret iscenesatte hun bl.a. Oskar Braatens Bra mennesker (1952) og Helge Krogs På solsiden (1961). Hun hadde replikkinstruksjonen på Peer Gynt som dukketeater 1978 og regisserte Tor Åge Bringsverds Det blå folket 1983. Altens største oppsetning ved siden av Nordahl Griegs Nederlaget var utvilsomt Jean Anouilhs Eurydike i Fjernsynsteatret, en moderne versjon av det gamle sagnet om Orfeus og Eurydike.

Rønnaug Alten oversatte og tilrettela også en rekke hørespill for NRK. Hun var styremedlem i Norsk Skuespillerforbund, og ble 1982 ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden.

Kilder og litteratur