Nils Petter Molvær

Jazzmusiker. Foreldre: Musikkskolerektor Jens Arne Molvær (1940–) og sekretær Marit Eldrid Hoff (1942–).

Trompeteren og komponisten Nils Petter Molvær har utmerket seg som en banebryter og nyskaper innenfor norsk jazz, med stor åpenhet for ulike musikalske landskap. Gjennom betydelig påvirkning fra nyere sjangere som funk, techno og “ambient music” har han skapt nye klangideal for trompet.

Molvær vokste opp i en musikerfamilie med sterke jazzimpulser, ikke minst fra faren, Jens Arne Molvær, som også har vært en betydningsfull norsk jazzmusiker. Allerede som liten hørte Nils Petter på trompeteren Louis Armstrong og sangeren Billie Holliday, og han bestemte seg tidlig for å spille trompet. Jazzinspirerte rockgrupper som Blood, Sweat & Tears og Chicago var viktige inspirasjonskilder. I diverse lokale pop- og rockgrupper spilte han bass, trommer og keyboard, men trompeten ble etter hvert det viktigste instrumentet. Et vendepunkt for ham var å høre platen Birth of the Cool, med trompeteren Miles Davis. Den opplevelsen ble viktig for hans videre musikalske utvikling.

Molvær gikk på Toneheim Folkehøgskole 1978–80 og studerte videre ved instrumentalpedagogisk linje ved Trøndelag Musikkonservatorium 1980–82. Imidlertid avbrøt han studiene og flyttet til Oslo, der han bl.a. møtte bassisten Arild Andersen og trommeslageren Jon Christensen. Disse tre, sammen med tenorsaksofonisten Tore Brunborg og pianisten Jon Balke, dannet etter hvert kvintetten Masqualero. Dette ble kanskje den viktigste “skolen” for Molvær som jazzmusiker, og han utviklet en unik “sound” i samspillet med Brunborg. Med denne kvintetten turnerte han både i Europa og USA på flere festivaler og spilte inn flere plater.

Molvær vakte imidlertid oppsikt allerede under Vossajazz 1982 med sitt hvilende, Miles Davis-påvirkede spill i Matarese Circle som medlem av Bjørn Klakeggs Kvintett. I de følgende årene var han aktiv i mange ulike prosjekter, bl.a. Jazzpunkensemblet, Oslo 13, Chipahua og egen kvartett med gitaristen Frode Alnæs. I denne perioden ble han også en ettertraktet musiker på mange plateinnspillinger, bl.a. med gitaristen Jon Eberson og sangeren Sidsel Endresen og med bassisten Bjørn Alterhaug. Han spilte med orkesterlederen George Russell 1988 og jevnlig med perkusjonisten Marilyn Mazur fra 1989. Fra 1990 spilte Molvær fast med Sidsel Endresen Group, og fra 1991 med keyboardisten Bugge Wesseltoft, bassisten Bjørn Kjellemyr og trommeslageren Audun Kleive.

Molvær har også markert seg som komponist ved flere anledninger. Han skrev ballettmusikken Drømt 1991 og bestillingsverket Labyrinter til Vossajazz 1996. Av andre verk kan nevnes musikk til filmene Frosset hjerte (1999) og Ballen i øyet (2000). Han har gitt ut tre album i eget navn; begge de to første, Khmer og Solid Ether, ble belønnet med Spellemannprisen. 2002 kom hans tredje album, np3 – en tittel som antyder musikk for, og i, en ny medietid. 2004 kom live-albumet Streamer, og 2005 Er, som innbrakte nok en Spellemannpris. Molvær ble tildelt Buddyprisen i 2003. Med sin “Khmer-kvintett” har han de senere årene medvirket ved mange festivaler og holdt konserter i en rekke land i flere verdensdeler.

I tillegg til Miles Davis har ulike musikere, fra Don Cherry og Freddie Hubbard til Brian Eno og Jon Hassell, vært viktigte inspirasjonskilder for Molvær. Hans sterke interesse for lyd, lengsler og stemninger i musikken har preget hans senere utvikling. Dette har ført ham inn i et moderne etno-elektronisk landskap preget av stor musikalsk åpenhet og med minimalisme som et fremtredende element. Nils Petter Molvær står ved begynnelsen av et nytt årtusen som en av de aller fremste norske jazzmusikere internasjonalt.

Verker

    Plateinnspillinger i eget navn

  • Khmer, 1997
  • Solid Ether, 2000
  • np3, 2002
  • Streamer, 2004
  • Er, 2005

    Andre plateinnspillinger (et utvalg)

  • Jon Eberson Group: City Visions, 1984
  • Jon Eberson/Sidsel Endresen: Pigs and Poetry, 1987
  • Masqualero: Masqualero, 1983, Bande à part, 1985, Aero, 1987, og Re-enter, 1991
  • Oslo 13: Nonsentration, 1987
  • Sidsel Endresen Group: So I Write, 1990, og Exile, 1994
  • Marilyn Mazur: Future Song, 1992, og Small Labyrinths, 1994
  • Robin Schulkowsky/Nils Petter Molvær: Hastening Westward, 1995
  • Jazzpunkensemblet: 13 Rounds, 1997

Kilder og litteratur

  • Internett: www.jazzbasen.no
  • www.kalleklev.no/khmer.html
  • samtale med Nils Petter Molvær 16.4.2002

Forfatter av denne artikkelen

Det er gjort 0 revisjoner og har kommet 0 forbedringsforslag.