Marianne Thorsen

Fiolinist. Foreldre: Professor i kjemiteknikk Gunnar Thorsen (1933–) og hjelpepleier Anne-Marie Pedersen (1936–).

Livet som kammermusiker gir kanskje mindre oppmerksomhet enn en solokarriere, men fiolinisten Marianne Thorsen har som kammermusiker og leder for de London-baserte verdensensemblene Leopold Trio og Nash Ensemble skaffet seg et navn på toppen av den internasjonale rangstigen. Ved siden dyrker hun en solistkarriere som har brakt henne til samspill med flere betydelige orkestre. “Jeg trives med tilhørighet og det å arbeide sammen med andre. Solistrollen er en annen verden og temmelig ensom,” sier hun i et intervju.

Marianne Thorsen tok sitt første strøk da hun var fire år gammel. Det var 1976; broren Morten, som var 15, hadde skiftet fra gitar til fiolin, og den andre storebroren Eivind fulgte raskt etter. Søsknene dannet en stryketrio, et fullendt bilde på familieidyll. Idyllen ble imidlertid snart brutt, da Marianne beskyldte brødrene for å spille falskt og “trioen” etter megling ble oppløst.

Som flere andre markante musikere fra Trondheim begynte Marianne Thorsen på byens kommunale musikkskole. Hun spilte både piano og fiolin, og hun påstår selv at hun alltid har visst at hun ville bli musiker. Da hun vokste opp, spilte hun mest piano, men valgte å satse på fiolinen da hun var 19. Som hun senere har sagt: “Pianoet var alltid mer behagelig for meg, men jeg likte fiolinen best. Det er noe med tonen som minner meg om den menneskelige stemmen.”

Etter ungdomsskolen flyttet hun til Storbritannia og begynte på The Purcell School – en skole med vanlig fagkrets, men der alle spilte et instrument og hovedtyngden lå på musikk. Deretter begynte hun 1989 på Royal Academy of Music, hvor hun tok initiativet til å starte den nå så berømte Leopold Trio. Og mens hun glitret som fiolinist i Leopold Trio, hørte musikere i Nash Ensemble henne og bad henne om å prøvespille. 29 år gammel ble Marianne Thorsen 2001 utnevnt til professor i fiolin ved Royal Academy of Music i London, etter det man har kunnet bringe på det rene den yngste professor ved akademiet noensinne. 2004 ble hun professor II ved NTNU i Trondheim.

Marianne Thorsen har klare forbilder: Itzhak Perlman, Nathan Milstein, Ida Händel – og, som hun sier, selvfølgelig Arve Tellefsen. Blant lærerne er det Bjarne Fiskum, Felicity Lipman og György Pauk som har satt sterkest spor, den siste var det som etter intense forsøk fikk overbevist henne om at det var fiolinist hun først og fremst er.

Det var festspillkonserten i Håkonshallen i Bergen 1989, sammen med pianisten Jørgen Larsen, som markerte hennes virkelige gjennombrudd. Det var et krevende program, og ovasjonene stod i taket. 1998 holdt hun sin offisielle debutkonsert i Universitetets aula i Oslo. Senere har Leopold Trio brakt henne til verdensmetropolenes storstuer – Carnegie Hall i New York, Concertgebouw i Amsterdam, Musikverein i Wien og et utall andre.

Spør man etter hemmeligheten i Marianne Thorsens spill, er svaret at hun kombinerer briljant teknikk med det å fargelegge følelser. Hun dyrker detaljene, men gir likevel en følelse av helhet og klarhet. Dette er egenskaper som også har vært medvirkende når flere av Leopold Trios CDer har vakt berettiget oppsikt, ikke minst trioens innspilling av Beethovens komplette stryketrioer, som 2000 ble nominert til Gramophone Award. Av andre utmerkelser har hun fått 1. pris i Sparre Olsen-konkurransen 1984, 1. pris i Ungdommens Strykemesterskap 1985, Emily English Award 1995, Carl F. Flesch Outstanding Merit Prize i Carl Flesch International Violin Competition 1992. Hun ble kåret til Årets unge solist av Rikskonsertene 1998 og fikk 1. pris i Concours International de violon de Sion-Valais i Sveits 2003.

Marianne Thorsen spiller på en Pressenda-fiolin, laget i Torino 1841.

Verker

    CD-innspillinger (et utvalg)

  • Schubert, Smetana, Bloch, Grieg og Svendsen (sm.m. Jørgen Larsen, piano), 1991
  • Terje Bjørklund: Arctos – konsert for fiolin og strykere (sm.m. Trondheim Solistene), 1994
  • Vivaldi: De fire årstider (sm.m. Trondheim Solistene og Bjarne Fiskum), 1995
  • Beethoven: Stryketrioer, Leopold Trio, 1998
  • Mozart, Fauré, Prokofiev og Lutoslawski (sm.m. Håvard Gimse), 2000
  • Mozart: Pianokvartetter (sm.m. Paul Lewis og Leopold Trio), 2002
  • Josef Suk: Kammermusikk (sm.m. Nash Ensemble), 2003
  • Beethoven: Septett, sekstett (sm.m. Nash Ensemble), 2004

Kilder og litteratur

  • “Festspill søndag, eksamen mandag”, i Adr.av. 30.5.1989
  • “Professor Marianne med Stradivarius”, i Adr.av. 29.8.2001
  • “Spiller nyforelsket”, i Adr.av. 5.11.2002
  • “Marianne tok førsteprisen”, i Adr.av. 27.8.2003
  • “Et lite stykke Norge”, i KLASSISK Musikkmagasin nr. 1/2004
  • “En strøken ung dame”, i Adr.av. 24.7.2004

Forfatter av denne artikkelen

Det er det gjort 0 endringer i denne artikkelens nettversjon.