Faktaboks

Knut Utstein Kloster
Født
2. april 1929, Oslo
Død
18. september 2020
Virke
Skipsreder
Familie

Foreldre: Skipsreder Knut Utstein Kloster (1900–1954) og Ingeborg Ihlen (1903–1991).

Gift i 1953 med Inger Katrine («Trine») Bergvall (1931–), datter av direktør Arvid Bergvall (1903–1981) og Eva Ditlev-Simonsen (1910–1999).

Sønnesønn av Lauritz Kloster (1870–1952).

Knut Kloster fotografert i 1991.
Knut Kloster fotografert i 1991.
Knut Kloster den yngre
Av /NTB.

Knut Utstein Kloster var skipsrederen som omdannet et tradisjonelt, mellomstort norsk tank- og tramprederi til selve symbolet på moderne norsk cruisefart.

Kloster var utdannet skipsingeniør og hadde også eksamen som dispasjør. Fra 1959 var han disponent for Klosters Rederi A/S, som i 1987 gikk inn i hans nyopprettede Vard A/S. I 1990-årene trakk han seg etter hvert ut av selskapene Vard og Kloster Cruise Ltd.

Knut Utstein Kloster var sønn av skipsreder Knut Utstein Kloster (1900–1954).

Tidlige år

Kloster vokste opp i Oslo og tok examen artium i 1949. Etter fullført utdannelse som skipsingeniør ved Massachusetts Institute of Technology i USA, dispasjøreksamen og merkantil utdannelse ble han i 1959 meddisponent i Klosters Rederi A/S. Rederiet var grunnlagt i 1924 av hans bestefar og disponerte på den tiden fem tørrlast- og tankskip. Ti år senere var Klosters Rederi omdannet til et av verdens ledende innen cruisefart, med tre nybygde passasjerskip i fart og et fjerde på beddingen.

Ferje og cruise

I begynnelsen av 1960-årene hadde Otto Thoresen, medlem i Klosters representantskap, bygd opp en lønnsom ferjetrafikk over Den engelske kanal. Det britiske feriemarkedet var i vekst, og i 1965 vedtok Klosters Rederi å åpne en direkte ferjerute fra Storbritannia til Spania og Gibraltar. Skipet Sunward ble levert fra Bergens Mekaniske Verksteder sommeren 1966 og var med sine rundt 9000 brutto registertonn det største norskbygde passasjerskip til da. Men politiske motsetninger mellom Storbritannia og Spania og innføring av restriksjoner på britisk turistvaluta førte til trafikksvikt. Ruten ble nedlagt etter kort tid.

Høsten 1966 fikk Kloster en forespørsel fra USA om å bruke Sunward i en passasjer- og ferjerute mellom Miami og Bahamas, og ved årsskiftet 1966/1967 var Norwegian Caribbean Lines (NCL) og det norske cruise-eventyret i Karibia en realitet. Det amerikanske feriemarkedet hadde behov for moderne, brannsikre og rasjonelle passasjerskip som kunne tilby middelklassen komfortable sjøreiser til en rimelig pris. Ruten var en suksess fra første stund, og i 1970 hadde NCL fire topp moderne skip i karibisk cruisefart. Klosters suksess inspirerte andre norske rederier til å engasjere seg i tilsvarende fart.

Størst i verden

Veksten fortsatte, og med kjøpet og ombyggingen av passasjerskipet France til verdens største cruiseskip, S/S Norway (1979–1980), befestet Kloster sitt ry for nytenkning og dristighet innen moderne cruisefart. Med sine 70 000 brutto registertonn markerte S/S Norway selve gjennombruddet for cruisefartens gigantskip. Da Royal Viking Line ble overtatt i 1983, ble Klosters Rederi verdens største passasjerrederi, med åtte skip og 7200 passasjerplasser.

Mens andre rederier iverksatte store nybyggingsprogram utover i 1980-årene, ble dette en konsolideringsperiode for Klosters rederivirksomhet, både på grunn av omkostningene ved den kraftige ekspansjonen og på grunn av hardere konkurranse rederiene imellom. Kloster gikk i 1987 av som styreformann i Kloster Cruise A/S, omdøpt til Vard A/S. Andre rederier har siden overtatt lederposisjonen innen cruisefart.

Globale visjoner

Skipsreder Knut Utstein Kloster med St. Olavs orden.
Skipsreder Knut Utstein Kloster med St. Olavs orden i 1986.
Knut Ulstein Kloster
Av /NTB.

At Kloster var en cruisereder med visjoner og ideer for fremtiden, kom ikke minst til uttrykk i prosjektet «Phoenix – World City», et gigantskip på 250 000 brutto registertonn, med plass for 4000 passasjerer: et flytende feriested, verdenssamfunn og møtested for internasjonale konferanser av enhver art. Men tross grundig planlegging og mange iherdige fremstøt, er prosjektet ikke satt ut i livet. Ideen bak World City står også som symbol på Klosters globale anskuelser. Samme filosofi kom til uttrykk da S/S Norway som verdens første og hittil eneste passasjerskip fikk tillatelse til å føre FN-flagget.

I Norge viste Kloster sitt humanitære engasjement på mange felt. Han har støttet miljøbevegelser som Fremtiden i våre hender og prosjektet Gaia, en kopi av Gokstadskipet som seilte til den store miljøkonferansen i Rio de Janeiro i 1992. Kloster hadde liten sans for ytre effekter. Om bord var han like gjerne å finne i mannskaps- og offisersmessa som i spisesalen.

Les mer i Store norske leksikon

Kilder og litteratur

  • Kolltveit, Bård: Norsk biografisk leksikon 2
  • Andersen, Alf Gunnar (1984): Verdens største passasjerskip: SS Norway langs norskekysten, Ålesund: Forlaget Nordvest
  • Kierulfs håndbøker. Norske aksjer og obligasjoner, diverse årganger

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg