Juni Dahr

Skuespiller. Foreldre: Informasjonssjef Trygve T. Dahr (1927–) og journalist Eva Braathen (1928–).

Juni Dahr er en av de mer særpregede skuespillere i Norge i 1990-årene. Gjennom sine mange kvinneroller i klassisk dramatikk og sine egenproduserte enkvinneforestillinger har hun bidratt til en fornyelse av fremstillingen av kvinneskikkelser i norsk teater.

Dahr gikk på dramalinjen på Nissen gymnas i Oslo og tok examen artium 1971. Under Maja Lise Rønnebergs ledelse ble interessen for teater vakt, og hun søkte og ble opptatt på Statens Teaterhøgskole 1973. Etter eksamen der 1976 ble hun umiddelbart fast ansatt ved Den Nationale Scene i Bergen, hvor hun var frem til 1988. Der hadde hun store roller i klassisk drama, bl.a. Thea Elvstad i Charles Marowitz' omarbeidelse av Ibsens Hedda Gabler og Hjørdis i John Bartons oppsetning av Hærmennene på Helgeland, Lieschen i Goethes Faust, Dolly i Bertold Brechts Tolvskillingsoperaen, Masja i Tsjekhovs Tre søstre og Ismene i Sofokles' Kongehuset Teben.

1980 søkte Dahr permisjon fra teateret og reiste til Polen. Møtet med den nyskapende regissøren Jerzy Marian Grotowski ble avgjørende for henne. Grotowski søkte å gjenopprette det mystiske og rituelle, gjøre teatrene til åndelige katakomber. Skuespilleren skal tilintetgjøre sin egen kropp, trenge gjennom seg selv og ofre det innerste i seg, bruke rollen som en disseksjonskniv, slik at teater blir en offerhandling.

Inspirert av Grotowski ble Dahr en eksperimenterende skuespiller, som søker å møte publikum utenfor de tradisjonelle teatersalens rammer. 1988 valgte hun å være fri teaterkunstner og reiste til USA. Samme år startet hun sitt eget produksjonsselskap, Visjoner, med formål å forske kvinnelegender. Den første produksjonen var enkvinneforestillingen Jeanne D'Arc, som hadde premiere i Los Angeles. Forestillingen ble siden filmet av NRK i Halldis Moren Vesaas' gjendiktning.

Forestillingen Ibsen Women ble laget i New York 1989. Begge forestillingene har turnert i USA, Europa, India, Pakistan, Kina og Norge. 1991 mottok Dahr Los Angeles' kritikerpris for sin fremførelse av Ibsen Women, og 1993 gjestet hun som Ellida i Ibsens Fruen fra havet i San Francisco og Boston. Hun fikk kritikerprisen for rollen i San Francisco.

Juni Dahr har laget to kortfilmer, Dolce Vita og Troll, sammen med sin søster, Eva Dahr. I Fjernsynsteatret har hun spilt i Cecilie Løveids Kan du elske (1982) og Jorge Dias' Canto Libre (1989). Hun hadde en sentral rolle i Erik Gustavsons debutfilm Blackout (1986) og har hatt flere mindre filmroller.

Under OL på Lillehammer 1994 spilte hun Kristin Lavransdatter i regissør Kristin Olsonis dramatisering av Sigrid Undsets romantrilogi. Forestillingen ble gitt på Trøndelag Teater samme år og 1999 ved St. Petersburg internasjonale teaterfestival, hvor Dahr mottok førstepris for sin rolletolkning.

Høsten 1996 instruerte hun Ibsens Et dukkehjem i Barcelona, og samme år utviklet hun konsertdramaet Kassandra i samarbeid med komponisten Olav Anton Thommesen. 1997 laget hun forestillingen I skyggen av Maria i Nidarosdomen i forbindelse med Trondheims 1000-årsjubileum. 1999 kom forestillingen Fin de siècle – Oppbrudd, i samarbeid med pianisten Håkon Austbø.

Verker

    Forestillinger

  • Jeanne D'Arc, 1988
  • Ibsen Women, 1989
  • Kassandra (sm.m. O. A. Thommessen), 1996
  • I skyggen av Maria, 1997
  • Fin de siècle – Oppbrudd (sm.m. H. Austbø), 1999

    Kortfilmer

  • Dolce Vita (sm.m. E. Dahr), 1989
  • Troll (sm.m. E. Dahr), 1990

Kilder og litteratur

  • Opplysninger fra Juni Dahr 1999

Forfatter av denne artikkelen

Det er det gjort 0 endringer i denne artikkelens nettversjon.