Gitaristen, komponisten, orkesterlederen, plateprodusenten, konsertarrangøren og maleren Jon Larsen er en allsidig og idealistisk kunstner, kanskje særlig kjent som en fremragende og inspirerende sologitarist i det Django Reinhardt-inspirerte jazzbandet Hot Club de Norvège. Han har også gjort seg gjeldende som billedkunstner.
Som gitarist debuterte Jon Larsen i strengetrioen Clozet 1976. Han fattet interesse for den franske sigøynergitaristen Django Reinhardt og dennes Hot Club de France, og han vakte oppmerksomhet gjennom gruppen Barajazz (1979–80), som var en forløper for den mer kjente Hot Club de Norvège (fra 1979/80). Som sologitarist i denne kvartetten har Larsen deltatt på mange festivaler i inn- og utland, reist på utallige turneer og spilt inn en rekke plater fra 1980 og utover.
På flere av platene har kvartetten samarbeidet med andre grupper, som rockgruppen Løver & Tigre (1982–83), Tokyo Hot Club Band (1992), Vertavo strykekvartett (Vertavo og On Stage, 1995) og Tromsø symfoniorkester (2002). Den har hatt med seg fremragende gitarsolister fra det europeiske sigøynerjazzmiljøet, som Angelo Debarre (La Roue fleurie m.fl.), Jimmy Rosenberg (Swinging with Jimmy m.fl.), Pascal de Loutchek (Portrait of Django), Babik Reinhardt (Hot Shots) og Dominique Kempfer (Moreno). På plater i eget navn har Jon Larsen spilt med bl.a. Pascal de Loutchek, bassisten Frank Anastasio og argentinske musikere.
De fleste platene er utgitt på Hot Club Records, som Larsen tok initiativet til 1982 og som han har vært en entusiastisk leder av. Dette plateselskapet har stått for en vesentlig dokumentasjon av de siste tiårenes utvikling i norsk jazz, foruten at det har vært betydningsfullt i formidlingen av sigøynernes musikktradisjon, både som folkemusikk og jazz. 1988 etablerte Larsen The Vintage Guitars Series, og han har utgitt en fem platers presentasjon av det norske gitarfenomenet Robert Normann.
Larsen har fra 1980 stått for den årlige Djangofestivalen i Oslo, dit han har brakt mange fremragende sigøynermusikere fra det europeiske kontinentet. Kontakten har også brakt Larsen og hans medmusikere til medrivende musikalske opplevelser i Japan, Baltikum, Nederland, Frankrike, Spania, Argentina, Karibia og andre swingende steder. Han har også vært aktiv i norsk platedistribusjon, og han var initiativtaker til The Virtual Gypsy Jazz Archive (fra 1998) og Robert Normann museum (fra 2000). 1994 fikk han NOPA-prisen “Årets verk” for komposisjonen Jimmy's Suite.
Som billedkunstner hadde Jon Larsen sin første separatutstilling allerede som 17-åring 1976. Han fikk korrektur av den polsk-norske billedkunstneren Ryszard Warsinski 1976–81 og han studerte Dalí i Cataluña 1978–79, men er ellers autodidakt. Figurativt er han inspirert av surrealisme, symbolisme, til dels også av gotikk og renessanse, nyromantikk og nyrealisme. Han har hatt en lang rekke separatutstillinger, har deltatt på Høstutstillingen, Østlandsutstillingen, Den nasjonale tegnerutstilling m.m.