Iver Kleive

Organist, pianist, dirigent og orkesterleder. Foreldre: Organist Kristoffer Kleive (1913–) og bibliotekar Karen Amalie Ljøstad (1924–). Gift 1974 med sjefredaktør Kristin Margretha Berg (4.2.1954–), datter av revisor Arne Georg Berg (1917–99) og Ragnhild Redish Carlsen (1920–70).

Iver Kleive har i sin musikerkarriere utmerket seg med sin musikalske allsidighet som solist, akkompagnatør, arrangør og orkesterleder gjennom en lang rekke plateinnspillinger og gjennom en utstrakt konsertvirksomhet. Han har på en særegen måte greid å kombinere den europeiske kirkemusikktradisjon og norsk folkemusikktradisjon med jazz, pop, rock og samtidsmusikk.

Kleive vokste opp i Skien. En fri musikkutfoldelse som omfatter klassisk pianospill, eget popband fra 13-årsalderen, fiolin- og paukespill gjennom tenårene samt orgelspill, danner utgangspunktet for hans musikalske karriere. Han ble uteksaminert som kantor og organist fra Musikkonservatoriet i Oslo 1972, med Magne Elvestrand som lærer. Det ble ytterligere orgelstudier med professor Franz Lehrndorfer ved Staatliche Hochschule für Musik i München 1973–76, og han tok “Solistenprüfung” der. Sentralt i studiet stod arbeidet med Max Regers orgelmusikk. Regers tonespråk har vært grunnleggende for hvordan Kleive har utformet sin egen allsidige musikkpraksis. Han vektlegger selv sin deltakelse som 1. tenor i Münchener Bach-Chor under ledelse av Karl Richter som det viktigste i sin musikkutdanning. Kleive debuterte som organist i Oslo Konserthus 1978.

I perioden 1976–2001 har Kleive vært organist i Frogner, Røyken og Helgerud kirker. Han hadde jevnlig engasjementer som pianist i Kringkastingsorkestret over en tiårsperiode, har turnert i USA med trompetist Ole Edvard Antonsen, vært solist med ny musikk for synthesizer med Versailles kammerorkester i Frankrike og solist med Oslo Filharmoniske Orkester i Olav Anton Thommessens konsert for synthesizer og orkester, From Above. Kleive har blant annet spilt med Terje Rypdal, Wenche Myhre, Bjørn Eidsvåg, Sigvart Dagsland, Knut Reiersrud, Sondre Bratland, Carola Häggkvist og Povl Dissing.

Som komponist har ikke Kleive noen stor produksjon. Platen Kyrie fra 1994 var hans første med egne komposisjoner, Juleoratoriet (1999) den andre. På sistnevnte medvirker hans eget kor, Oslo Bach-kor, som han har vært dirigent for siden 1988 – et kor som i sterk grad preges av Kleives musikalske ånd. Drømmen fra tidlig ungdom om å bli dirigent ble realisert i en alder av nærmere 40 år!

Hans møte med plateselskapet Kirkelig Kulturverksted og dets leder Erik Hillestad har både utviklet og preget hans allsidighet som musiker, arrangør og komponist. Svært mange av de nesten 200 plateutgivelsene Kleive har deltatt i, er utgitt gjennom Kirkelig Kulturverksted. Her har ikke minst samarbeidet med Sondre Bratland vært viktig. Fra den første platen Pilgrimens sangbok (1982) og frem til Kvilestein (1999) tydeliggjør han sin evne som både arrangør og musiker. Under eget navn har Kleive, i tillegg til de ovennevnte, gitt ut Inferno (1988) og Alle Menschen müssen sterben (1993), begge innspilt i Haderslev domkirke i Danmark, hvor han spiller komposisjoner av Max Reger. På disse viser han sin virtuositet som solist og organist.

Samarbeidet med gitaristen Knut Reiersrud startet med innspillingen av Blå Koral (1991) i Odense domkirke. Musikken er en sammensmelting av europeisk orgelmusikk, gamle norske religiøse folketoner og svart sørstatsblues. Salmen Overmåde full av nåde fra denne platen finner vi igjen i videreutviklet form på platen Kyrie under tittelen Nåde, som ble brukt under Lillehammer-OL 1994. Dette viser Kleives måte å bearbeide musikalsk materiale på. I samarbeidet med artister som Sigvart Dagsland og Carola Häggkvist viser han sin styrke innenfor populærmusikken, der kirkeorgelet erstattes med synthezisere og piano.

Kleives holdning til musikk som et mangesidig og dynamisk uttrykk er blitt kjennemerket på hans kunstneriske integritet. Ved årtusenskiftet står Iver Kleive frem som en sterk representant for en globalisert musikkultur.

Verker

    Innspillinger i eget navn

  • Inferno, 1988
  • Alle menschen müssen sterben, 1993
  • Kyrie, 1994
  • Juleevangeliet, 1998
  • Hyrdenes tilbedelse, 2004

    Andre innspillinger (et utvalg)

  • S. Bratland: Pilgrimens sangbok (sm.m. P. E. Hovland), 1982
  • B. Eidsvåg: På leit, 1984
  • S. Dagsland: De umulige, 1987
  • P. Henriksen: Blå krukke (tekster: K. Bremnes), 1989
  • Aa. Kvalbein: Sanger fra en cello, 1989
  • Blå koral (sm.m. K. Reiersrud), 1991
  • S. Bratland: Rosa frå Betlehem, 1992
  • S. Dagsland: Det er makt i de foldede hender, 1995
  • Himmelskip (sm.m. K. Reiersrud), 1996
  • C. Häggkvist: Blott en dag, 1998
  • S. Bratland: Kvilestein, 1999
  • Den signede dag (sm.m. K. Reiersrud og P. Dissing), 2000

Kilder og litteratur

  • A. Dalane: Musikkproduksjonen hos Kirkelig Kulturverksted. Tradisjonsformidling i en pluralistisk samtid, h.oppg. UiT, 1992
  • B. R. Hanssen: Kirkelig Kulturverksted, upublisert manuskript, 2000
  • samtale med Iver Kleive 2001

Forfatter av denne artikkelen

Det er det gjort 0 endringer i denne artikkelens nettversjon.