Dagny Hald

Billedkunstner. Foreldre: Professor og kunstmaler Axel Revold (1887–1962) og kunstmaler Irmelin Nansen (1900–77). Gift 1956 med keramiker Finn Mauritz Hald (1929–2010). Datterdatter av Fridtjof Nansen (1861–1930).

Dagny Hald var keramiker og grafiker og mottok sammen med sin mann Finn Hald flere internasjonale utmerkelser. Hennes rike galleri av underfundige keramikkfigurer er meget populære.

Etter realskolen gikk Dagny Revold på Accademia dei Belle Arti i Roma 1953 og tok deretter Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1955. 1958 hospiterte hun ved Statens Kunstakademi i Oslo og 1974 ved Galleri Hayter, Paris.

Etter at Dagny Hald sammen med sin mann flyttet til Son 1956, gikk de to inn i et stadig tettere kunstnerisk samarbeid, men utviklet samtidig selvstendige kunstneriske uttrykk. I den første tiden, hvor hun arbeidet mye med dekor til Finn Halds steingodsarbeider, skapte Dagny Hald uvante virkninger gjennom en teknikk hvor motivene ble risset ned i leiren gjennom et lag av jernoksid før glasuren ble lagt på. Derved ble dekoren en del av materialvirkningen.

Dagny Hald var også grafiker og arbeidet størstedelen av tiden med grafikk ved siden av keramikken. Grafiske teknikker lærte hun av blant andre Trond Botnen. Hennes bilder er fulle av fortellinger, poesi og eventyr, men kan også være bitende som kommentarer til menneskelige dårskaper eller som lattervekkende satirer over borgerskapets selvhøytidelighet. De siste årene ble hun stadig mer opptatt av indisk kultur, noe som resulterte i mange grafiske blad med motiver fra India og Nepal.

Det figurative og fortellende i motivene tok hun med seg inn i keramikken, hvor samarbeidet mellom kunstnerne Dagny og Finn Hald var aller tydeligst. Deres såkalte separatutstillinger var de nesten alltid to om, og det hører bare med i bildet at en liten nabogutt trodde at de begge to het Dagnyogfinn. Men der hvor Finn eksellerer i figurer fra skrekkinngytende fabeldyr til tafatte menneskeskikkelser, søkte Dagny i sin keramikk henimot et enklere og mer stilisert formspråk og talte dermed på en annen måte til tilskuerens fantasi.

To av de tre bøkene ekteparet Hald har gitt ut sammen med designeren Roar Høyland, heter henholdsvis Sidespor og Mellom to stoler, og titlene henspiller kanskje på at deres keramikkunst på en måte har virket hjemløs i et klassisk-etablert, stivnet kunstmønster. Men ufortrødent videreutviklet de sin egen uttrykksform, og ryddet seg plass hos kunstinteresserte. Deres tallrike utstillinger samler alltid et interessert publikum. Kanskje var dette en årsak til at den neste boken, fra 1996, fikk tittelen Oppsving?

1965 mottok Dagny og Finn Hald statens treårige arbeidsstipend. Dagny Hald er representert i en rekke fornemme gallerier med selvstendige arbeider, som i Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet og Victoria & Albert Museum i London, og i norske og svenske kunstindustrimuseer. Hun har, alene og sammen med sin mann, hatt store offentlige og private utsmykningsoppdrag. Blant annet har de sammen med Frans Widerberg laget store keramikkrelieffer til Haukeland sykehus i Bergen og til Universitetet i Oslo.

1985 illustrerte hun Tor Åge Bringsværds bok En kjempe så stor som hele verden, og mottok samme år Kultur- og vitenskapsdepartementets billedbokpris. 1981 fikk Dagny Hald sammen med sin mann Jacobprisen fra Landsforbundet Norsk Brukskunst, og 1987 var hun leder av utstillingskomiteen i Norske Grafikere.

Dagny og Finn Hald har, gjennom årelang kunstnerisk innsats og en klippefast tro på det de har holdt på med, virkeliggjort den gamle drømmen om å skape en møteplass for kunst og håndverk. “Med ekteparet Hald er denne drømmen lykkes. Og hemmeligheten, foruten fantasi og smidig formsans, er, tror jeg, uhøytidelighet,” skrev kunstkritikeren Erik Egeland i 1980-årene, samtidig som han slo fast at deres beste arbeider vil ha et langvarig liv.

Blant Dagny Halds siste offentlige oppdrag var alter og prekestol i Såner nye kirke.

Verker

  • Keramikk og grafikk av Dagny og Finn Hald, teksthefte til lysbildeserie, 1979
  • Mellom to stoler, (sm.m. F. Hald og R. Høyland), 1980
  • ill. En kjempe så stor som hele verden av T. Å. Bringsværd, 1985
  • Sidespor, (sm.m. F. Hald og R. Høyland), 1986
  • Oppsving, (sm.m. F. Hald og R. Høyland), 1996

Kilder og litteratur

  • A. Thue: biografi i NKL, bd. 2, 1983
  • E. Egeland i Aftenp. 3. 9. 1980
  • A. K. Berg: intervju i Kunst for alle,nr. 3/1998
  • informasjon fra Kunstindustrimuseet, Oslo
  • samtale med den biograferte

Forfatter av denne artikkelen

Det er gjort 1 revisjoner og har kommet 0 forbedringsforslag.