Bruno Oldani

Designer. Foreldre: Stukkatør Heinrich Oldani (1910–57) og ekspeditrise Luise Günder (1907–2001). Gift 3.1.1962 med cand.philol. Charlotte Hungerbühler (10.1.1941–), datter av boktrykker Jacob Hungerbühler (1909–93) og sykepleier Caroline Meier (1911–89).

Bruno Oldani er en av dem som sterkest har preget utviklingen innen kommunikasjonsdesign i Norge siden han kom fra Sveits 1958. Gjennom sin egen praksis har han utviklet et særegent uttrykk, som han har evnet å anvende ved høyst forskjelligartede oppdrag. Som pedagog har han vært til inspirasjon for studenter både innen grafisk design og industridesign.

Oldani har statlig diplomeksamen som grafisk formgiver med tilleggsutdanning i mote, illustrasjon og fargelære fra Kunstgewerbeschule i Zürich 1957. Studiet innbefattet også lærlingtid ved reklamebyrået P. O. Althaus i Zürich. 1958–64 arbeidet han ved en rekke reklamebyråer i Oslo, hvor han startet egen praksis 1965. Med 4–6 medarbeidere har han arbeidet innen grafisk og typografisk formgivning, industridesign, utstillingsarkitektur og interiørdesign, audiovisuelle programmer, fotografi m.m. 1983–84 hadde han ansvaret for kommunikasjonsfagene ved Industridesignerutdanningen i Oslo, og 1988–94 var han professor II ved Institutt for grafisk design og illustrasjon, Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (SHKS).

Bruno Oldanis faglige engasjement og styrke gjenspeiles i hans mange verv og medlemskap i komiteer og juryer. Han var medstifter av Kreativt Forum 1967, men meldte seg senere ut. Han har sittet i uttakskomité for nye studenter ved Industridesignerutdanningen i Oslo og Institutt for grafisk design og illustrasjon ved SHKS og flere bedømmelseskomiteer for stillinger ved SHKS. Han var medlem av juryen for barnebøker ved bokmessen i Bologna 1987, av juryen ved The Art Directors Clubs 6. internasjonale utstilling i New York 1992, av Norsk Forms faste jury 1993 og av rådgivende grupper for designprogrammet til Lillehammer olympiske organisasjonskomité og for designsamlingen ved Kunstindustrimuseet i Oslo.

Av Oldanis premierte arbeider kan nevnes en serie bokomslag for Pax Forlag, som gav ham Den norske designpris 1969. For firmalogo og grafisk profil for HÅG (1978) fikk han Norsk Designråds klassikerpris 2000. Hans design for Epoke langrennsski innbrakte gullmedalje ved BIO 7 i Ljubljana 1977, og for sine mange nyskapende plateomslag fikk han Spellemannprisen 1980. Frimerkeserien for OL på Lillehammer 1994 gav gullmedalje i Prix Olympia '94 i Lausanne, og det grafiske profilprogram for FlyToget, som han utviklet sammen med Enzo Finger, ble premiert med Brunel Award i Barcelona 1997, gullmedalje i Visuelt 1998 og Norsk Designråds merke for god design 1998.

Av andre arbeider må nevnes fjernsynsgrafikken for NRKs gullrosevinner fra Montreux 1976, “Rundkast om kringkasting”, hans plakat for SOS Barnebyer 1997 og forsidene til Bokklubben Nye Bøkers medlemsblad Bokspeilet 1982–2003.

2001 var Oldani en av 100 utvalgte grafiske designere som gav bidrag til en minneutstilling for den franske maleren Toulouse-Lautrec i Pompidou-senteret i Paris, og 2003 var han ansvarlig for plakat, grafisk profil og utstillingsarkitektur for samme utstilling ved Kunstindustrimuseet i Oslo. Han har også mottatt Gullblyanten 1967, Jacob-prisen 1991 og 13 av Norsk Designråds merke for god design, bl.a. for vinbaren ÅpenBar på Aker Brygge i Oslo og for den internasjonale vandreutstilling The New Bibliotheca Alexandrina, begge 2002. 2003 fikk han Grafills klassikerpris, og han ble tildelt Norsk kulturråds ærespris for 2006.

Verker

    Et utvalg

  • Bokdesign for Pax Forlag, 1967
  • fjernsynsgrafikk for “Rundkast om kringkasting”, NRK, 1976
  • firmalogo og grafisk profil for HÅG, 1978
  • forsider til Bokspeilet for Bokklubben Nye Bøker, 1982–2003
  • Gullblyanten for Kreativt Forum, 1989
  • frimerkeserier for OL og Paralympics på Lillehammer for Posten, 1994
  • grafisk profilprogram for FlyToget (sm.m. E. Finger), 1997
  • plakat for SOS Barnebyer, 1997
  • grafisk profil for ÅpenBar, Oslo, 2001
  • Over 300 egne arbeider samlet på CD-rom, B. Oldani 2003

Kilder og litteratur

  • Graphis nr. 182, 1975–76, s. 528–537
  • HEH 1994
  • High Quality nr. 6/1996, s. 10–17
  • L. Mannila: God form i Norge. Jacob-prisens vinnere 1957–1995, 1996, s. 154–157
  • M. Kurlansky: Masters of the 20th Century, New York 2001, s. 182–183 og 323
  • Visuelt nr. 2/2001, s. 4–9

Portretter m.m.

  • Portrett av fotograf Rolf M. Aagaard, 2000; gjengitt i Aftenp. 29.11.2000

Forfatter av denne artikkelen

Det er det gjort 0 endringer i denne artikkelens nettversjon.