Faktaboks

Arne Lindaas
Født
8. april 1924, Botne (Holmestrand), Vestfold
Død
10. oktober 2011, Rømskog
Virke
Brukskunstner, maler, grafiker og skulptør
Familie
Foreldre: Apoteker Waldemar Johannes Lindaas (1892–1959) og farmasøyt Signe Anna Fredrikke Colbiørnsen Abildgaard (1897–1987). Gift 8.4.1960 med bibliotekar Guri Kirsten Rollum (2.5.1930–), datter av bokholder Birger Rollum (1900–89) og frisør Carla Kristiansen (1906–84).

Gjennom mer enn et halvt århundre var Arne Lindaas med på å prege norsk brukskunst. Med sin allsidige virksomhet bidro han til å styrke interessen for gode og vakre bruksting til hjemmet.

Lindaas vokste opp i et hjem preget av kunst; faren var selv utøvende kunstner ved siden av apotekervirksomheten. Arne Lindaas begynte på keramikkavdelingen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (SHKS) i Oslo 1943 og tok diplomeksamen der 1949. Studiene ved SHKS gav ham muligheter til også å bli kjent og fortrolig med andre fagområder: Han fikk prøve seg i gullsmedklassen og radérklassen under stimulerende lærerkrefter. Lindaas debuterte på Høstutstillingen 1946 og har senere vært en jevnlig utstiller der. Som maler, grafiker, skulptør, kunsthåndverker og designer har han deltatt på en rekke kollektivutstillinger i inn- og utland; i sine separatutstillinger har han fortrinnsvis vist arbeider i glass og tre.

Allerede 1949 ble Lindaas knyttet til A/S Norsk Glassverk, Magnor, som formgiver og produktutvikler. Her har han i ulike perioder arbeidet med design for serieproduksjon, men også med unikaprodukter i klart og farget glass. 1954 var han også knyttet til Porsgrunds Porselænsfabrik, hvor særlig hans dekorative evner kom til sin rett.

Ved opprettelsen av brukskunstsenteret PLUS i Fredrikstad 1958 ble Lindaas tilsatt som kunstnerisk leder (til 1961). Samtidig var han medlem av redaksjonen i tidsskriftet Bonytt (1957–60), styremedlem og jurymedlem i Foreningen Brukskunst (1957–58) og styremedlem i Foreningen Norske Grafikere (1951–72). Han frigjorde seg etter hvert fra langvarige faste ansettelser for å konsentrere seg om arbeidet som utøvende kunstner, men han var bl.a. tegnelærer ved Østfold kvinnelige industriskole på Mysen 1965–69.

Kunstneren og brukskunstneren Lindaas fant sammen i konkurransen om håndknyttede ryer som Sellgren & Co. i Trondheim og Landsforbundet Norsk Brukskunst utlyste 1959. Her oppnådde han i alt seks førstepremier og to annenpremier. Ryene har funnet plass i flere museer, og med deres faste geometriske formspråk og sterke fargeholdning nådde Lindaas frem til et stort publikum.

Arne Lindaas er representert i en rekke museer i inn- og utland, bl.a. Nasjonalgalleriet, kunstindustrimuseene i Oslo og Trondheim og Nationalmuseum i Stockholm. Han var alltid vært en flittig deltaker i ulike konkurranser. Han mottok premier for riktige leker og for gode suvenirer utført i tre, metall, glass og tekstil. 1966 ble han tildelt Jacob-prisen fra Landsforbundet Norsk Brukskunst. Han fikk oppleve problemene med å få realisert sine modeller i serieproduksjon for salg, og som frilansdesigner har han vært en talsmann for sine kolleger, bl.a. som medlem av Folkekunstutvalget under Norsk kulturråd 1973–76.

Billedkunstneren Lindaas har også arbeidet i større format. 1973 vant han konkurransen om utsmykking av Arne Garborgs plass i Oslo. Veggmaleriet Edens hage, med svarte figurer på hvit bunn, viser hans fabulerende dekorative form. Omgivelsene – de sterkt trafikkerte gaterommene under plassen ved Regjeringskvartalet – er vanskelige, og kunstverket har fått skader på grunn av forurensing og graffiti.

Fra 1964 fant Guri og Arne Lindaas sitt hjemsted i Rømskog i Østfold, der de 1975 kjøpte den gamle Sandem skole. Med enkle midler klarte de å skape et sentrum for kunst og brukskunst, husflid og kunsthåndverk. Med sommerutstillinger, kurs- og møtevirksomhet har de drevet et utrettelig arbeid for den kunstneriske del av vår hverdagskultur. I skogsbygda kom Lindaas nær treet, og fant emner som han kunne bearbeide. Små og store skulpturer, fugler, dyr og fantasifugurer, relieffer malt i glade farger skåret og karvet i ubehandlet naturell furu, har funnet veien inn i offentlig miljøer – i sykehjem og sykehus, barnehager og skoler.

Arne Lindaas døde i Rømskog 10. oktober 2011.

Verker

Offentlig utsmykning (et utvalg)

  • Edens hage, 1973, Arne Garborgs plass, Oslo
  • Veggmalerier (friser) i sort/hvitt, 1974, Innherred sykehus, Levanger
  • Dyrene i Brannfjell, trerelieff 1981, Brannfjell skole, Oslo
  • Komposisjon, malt vegg i fire farger, 1990, Regjeringsbygget, Oslo
  • fire trerelieffer i furu, 1997, Aust-Agder sykehus, Arendal

Kilder og litteratur

  • T. Refsum: “Arne Lindaas”, i Bonytt nr. 8/1957, s. 157
  • A. L. Aas: “Brukskunstneren Arne Lindaas”, i Bonytt nr. 1/1967, s. 16–17
  • B. Vance i Nye Bonytt nr. 10/1975, s. 14–17
  • R. Gaustad: biografi i NKL, bd. 2, 1983
  • L. Mannila: God form i Norge. Jacob-prisens vinnere 1957–1995, 1996
  • I. Aastebøl: Glass i grenseland. Magnor glassverk 1896–1996, Kongsvinger 1996