Faktaboks

Anders Jahre

Anders August Jahre

Født
28. mai 1891, Sandar (nå Sandefjord)
Død
26. februar 1982, Sandefjord
Virke
Jurist, skipsreder og donator
Familie

Foreldre: Gårdbruker Jørgen Hansen Jahre (1845–1920) og Anne Susanne Gulliksen Bøe (1851–1916).

Gift 1) I 1917 med Dagny Brun (1897–1940), datter av lensmann Anton Jacobsen (1857–1907) og Dagny Brun (1869–1944); 2) I 1946 med Bess Fredie Børresen (1921–2006), datter av disponent Nils Bache Børresen (1883–1971) og Astrid Elisabeth Olsen (1888–1980).

Anders Jahre. Foto fra 1955.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk
Kong Olav (nr. 2 fra venstre) beundrer utsikten gjennom salongvinduene om bord på fergen «Kronprins Harald». Til høyre skipsreder Anders Jahre og til venstre skipsreder Jørgen Jahre. Bak Anders Jahre skimtes høyesterettsadvokat Frithjof Bettum.
.
Lisens: fri

Anders Jahre var en norsk skipsreder og hvalfangstreder og en av de mest fremtredende personlighetene i norsk næringsliv i mellomkrigstiden og i tiden etter andre verdenskrig.

Allerede i 1918 begynte Jahre å interessere seg for hvalfangst. Han gikk i spissen for utviklingen i pelagisk retning (det vil si med flytende hvalkokerier) og var den første til å bygge store kokerier med rasjonalisert drift. I 1928 grunnla han rederiet Anders Jahre, og i årene 1929–1930 stiftet han seks hvalfangstselskaper. Jahre var også foregangsmann når det gjaldt foredling av hval- og spermolje.

Jahre stiftet i 1928 det første Kosmos-selskapet og var i en årrekke styreformann for det børsnoterte Aksjeselskapet Kosmos og tok initiativ til flere hvalfangst- og skipsaksjeselskaper.

Etter Jahres død var det i lang tid strid om rederens utenlandsformue, som Jahre hele tiden hadde benektet at eksisterte. Staten reiste et skattekrav mot Jahre-boet i 1984, og i 2002 vant staten delvis fram med noen krav og fikk deler av formuen tilbakeført fra skatteparadiset Caymanøyene.

Tidlig karriere

Jahre tok examen artium i Larvik i 1910, studerte deretter jus ved Universitetet i Kristiania og ble cand.jur. i 1914. Etter militærtjeneste i marinen og praksis som dommerfullmektigSenja åpnet han i 1916 egen praksis som overrettssakfører i Sandefjord. Året etter, under jobbetiden, startet han også bankiervirksomhet. Dette gav ham nyttige kontakter og innsyn i næringslivet, men i nedgangstiden etter første verdenskrig la han i 1920 ned bankierfirmaet. Sakførerpraksisen drev han frem til 1928.

Jahres hvalfangstkarriere startet i 1919 da firmaet Bruun og Jahre Kommandit A/S ble stiftet, med Jahre som eneinnehaver. Samme år ble han ordfører for representantskapet i Dominion Whaling Co. Ltd., og to år senere tok han initiativ til at dette selskapet ble fusjonert med to andre hvalfangstselskaper til A/S Odd, der han ble styreformann. I 1923 deltok han i stiftelsen av hvalfangstselskapet A/S Bas II, der han ble styrets formann og den egentlige leder, og i 1924 deltok han i opprettelsen av A/S Mexico. Han var også aktiv i hvalfangstselskapet Blaahvalen.

Pelagisk hvalfangst

Kosmos
Hvalkokeriet Kosmos. Hvalfangstskipene ble solgt til Japan på 1960-tallet.
Kosmos
Av /NTB.

I årene etter 1925 var den pelagiske hvalfangsten i sterk ekspansjon, og den gjennomgikk en teknologisk fornyelse, med flytende kokerier utstyrt med opphalingsslipp. Her var Jahre aktivt med. I 1928 etablerte Svend Foyn Bruun, Anton von der Lippe og Jahre i samarbeid tre nye, store hvalfangstselskaper – Antartic A/S, Globus A/S og Kosmos A/S. I Kosmos fikk Jahre finansiell støtte fra Arnold Peter Møller i Danmark, Rudolf Fredrik Olsen i firmaet Fred. Olsen og den engelske banken Lazard Brothers. Resultatet ble en økonomisk suksess. Derfor ble hvalfangstselskapet Kosmos II etablert allerede i 1930, og selskapet bestilte straks et nytt kjempekokeri.

Det første nybygde hvalkokeriet, Kosmos, ble konstruert som tankskip for å gi det større fleksibilitet dersom hvaloljeprisen skulle svikte. Jahre var forutseende og forsiktig, men samtidig på jakt etter mulige vekstbransjer. Han var villig til å satse på ny teknologi, nye produkter og nye markeder, og som nybrottsmann vakte han i løpet av 10–15 år nasjonal oppmerksomhet.

I 1929 ble hvalselskapet Fraternitaskompagniet A/S etablert i et samarbeid med A. P. Møller og med Jahre som disponent. Selskapet måtte registreres i Danmark fordi norske myndigheter forbød å ha dansker ombord på norske hvalbåter. Etter at Lars Christensen i 1930 hadde skaffet seg styring over et amerikansk hvalselskap, og dermed kunne innføre hvalolje tollfritt til USA, forsøkte Jahre i 1937 sammen med blant andre A. P. Møller uten hell noe tilsvarende.

Depresjonen

I årene 1928–1930 hadde Jahre stiftet seks hvalfangstselskaper. Da kokeriet Kosmos II ble levert sommeren 1931, ble hvaloljemarkedet også rammet av den økonomiske verdenskrisen. Hvaloljeprisen falt fra 30 til 9 britiske pund per tonn, og ingen ekspedisjoner ble sendt til Antarktis i årene 1931–1932. 47 ekspedisjoner med i alt 232 hvalbåter og 10 550 norske fangstfolk ble hjemme. Men fra 1932/1933 kom hvalfangsten langsomt tilbake. Jahre vendte nå sin interesse mot tankskipsfarten, som var i stadig vekst. I 1934 stiftet han sammen med andre interessenter Bulls tankrederi, Skibs A/S Nordavind og Skibs A/S Ross, og i årene som fulgte kom ytterligere tre selskaper. I 1938 kontraherte dessuten de to Kosmos-selskapenes første tankskip.

I de vanskelige årene under verdensdepresjonen vendte Jahre seg også mot industrien med gründertrang og optimisme. I 1935 kjøpte han maskiner fra en nedlagt fabrikk og startet Sandar Fabrikker A/S, og fire år senere startet han Jahres Kjemiske Fabrikker. Han ble en pioner i foredlingen av hval- og spermolje og i oppbyggingen av en moderne kjemisk industri.

Tidene var ikke gunstige. At han lyktes så godt, må i første rekke tilskrives ham selv, hans kreativitet, fantasi og handlekraft. Nesten alle selskapene ble opprettet i Norge og ble bevart i norsk eie. I tidsrommet frem til krigsutbruddet i 1939 hadde Jahre skapt mange arbeidsplasser, hadde skaffet landet betydelige eksport- og valutainntekter og utenlandsk kapital til norsk produksjonsliv, og ved sitt eksempel og sin suksess trakk han andre norske foretakere med seg.

Andre verdenskrig

Under andre verdenskrig ble Kosmos-flåten drevet av Nortraship for den norske regjeringen i London. Da krigen var over, var det bare 5 av 13 norske hvalkokerier igjen. Jahre mistet to store hvalkokerier og en stor del av tankflåten. Fabrikkene var nedslitt, og gjenoppbyggingen av tonnasjen tok lang tid. I årene 1949–1951 var det kontraheringsstopp, med forbud mot kontraheringer av skip selv ved valutarisk selvfinansiering. En særnorsk fraktkontroll skapte ytterligere vanskeligheter for skipsfarten. Hvalfangsten ble gjenstand for internasjonal regulering for å hindre overbeskatning.

Jahre stod derfor i årene 1945–1955 overfor en serie med alvorlige hindre. I 1949 ble de to Kosmos-selskapene sluttet sammen i A/S Kosmos. Noen få heldige år for hvalfangsten gav store inntekter. Men i 1961 solgte Jahre Kosmos III-kokeriet og sin fangstkvote til Japan, og i 1968 solgte han Kosmos IV og satte dermed strek for det norske hvalfangsteventyret.

Annen shipping

Anders Jahre
Anders Jahre fotografert i 1967.
Anders Jahre
NTB.

Jahres tankflåte vokste sterkt mot slutten av 1950-årene og i 1960-årene. I 1959 opprettet han interessentskapet Jahre Line, som skulle drive en passasjer- og bilfergerute mellom Oslo og Kiel med to store spesialskip. Jahre ble også pioner i den nye verdensomspennende bilfrakten med spesialbygde skip, og ble en av verdens største i denne virksomheten.

Da Jahre begynte egen rederivirksomhet i 1922, ble den drevet i hans eget navn og med ham selv som personlig ansvarlig. Kosmosflåten fra 1928 ble drevet av dette rederiet. I 1947 gikk det personlige firmaet over til aksjeselskap under navnet Anders Jahre & Co. A/S. I dette firmaet opptok Jahre nevøen Jørgen Jahre og sin mangeårige soussjef Anton Harboe Sivertsen (1891–1966) som partnere. I 1955 ble også Frithjof Bettum medinnehaver av rederfirmaet. I 1963 ble de to oljeraffineringsindustriene slått sammen i Jahres Fabrikker A/S (overtatt av Norsk Hydro i 1988).

Anders Jahre var en av de mest vidtfavnende og kreative næringsdrivende i landet i tiden 1925–1980, en pioner i pelagisk hvalfangst, i tankskipsfart, i bilfart og i kjemisk industri. Han hadde en mangesidig skaperevne kombinert med handlekraft. Han var både internasjonalist og patriot. Jahre var kanskje den første globale shippingmann av stort format med bosted i Norge. Han tilhørte en liten krets av toneangivende storredere i verden, som blant andre A. P. Møller og Aristoteles Onassis. De hadde også enkelte prosjekter sammen.

Kamp om livsverket

Anders Jahre
Anders Jahre på sine eldre dager.
Anders Jahre
NTB.

Jahre var barnløs, og hadde dermed ingen som direkte kunne føre hans verk videre. Han beholdt kommandoen over den mangslungne virksomheten for lenge, helt frem til 1978, da han var 87 år gammel. Han overlot da roret til den 42 år gamle Bjørn Bettum, sønn av Fridthjof Bettum og medinnehaver siden 1970. Skipsflåten var da på 2,2 millioner dødvekttonn og i realiteten gjeldfri.

Flere grupper gjorde i årene som fulgte forsøk på å få hånd om aksjemajoriteten i selskapet. Etter et mislykket raid fra brødrene Wilhelm og Erik Blystad i 1980-årene kjøpte til slutt Oslo-rederiet I.M. Skaugen selskapet – Jahres livsverk – og flyttet i 1991 virksomheten til Oslo, mens Kosmos-navnet ble slettet.

Jahres virksomhet var knyttet til ytterst følsomme internasjonale markeder, og det gjaldt å være årvåken og visjonær, men ikke dumdristig. I gode år måtte det bygges opp reserver for å stå imot nedgangen når den kom. Han opplevde flere tilbakeslag, både etter første verdenskrig (fra 1921), verdensdepresjonen med opplaget av hele hvalflåten i 1931–1932 og deretter andre verdenskrig med store skipstap og uten styringsrett. Etter krigen fulgte kontraheringsstoppen i 1949–1951 og endelig sammenbruddet i tankmarkedet etter 1973. Jahres livsholdning var aldri å gi opp og vise handlekraft og utvikle ferdighet til å takle hindringer. Han kom ikke lett til dette. Som nykommer møtte han til å begynne med mistro og motstand som det krevde tid og praktisk dokumentasjon å fjerne. Dette skjerpet ham og hans grundighet i arbeidet.

Ordener og stiftelser

Anders Jahre
Statue av Anders Jahre i Sandefjord.
Anders Jahre
Av /NTB.

Jahres raske og eventyrlige løpebane fra bondesønn til internasjonal shippingmagnat ga ham mange populære oppnavn, som for eksempel «Prince of Whales» og «Anders de Hval». I det ytre viste han en formell og korrekt fasade, han var sky for oppstuss og virak, men hans reserverte holdning endret seg noe med årene. Han ønsket ikke å innta rollen som frontfigur for norske rederorganisasjoner eller inneha andre ærefulle tillitsverv. Han tok derimot med glede imot norske og utenlandske ordener og ærestitler; han ble utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden i 1950 og ble opphøyet til kommandør med stjerne i 1962. Han anskaffet seg en storslått herskapsbolig i Sandefjord og 1600-tallsslottet og godset Osbyholm i Skåne, der han bygde opp en stor kunstsamling. Han motsatte seg heller ikke reisingen av en statue av seg selv foran rådhuset i Sandefjord, en bygning han selv hadde sørget for å skaffe det meste av midlene til.

Jahre gjorde mye for å gjøre hjembyen Sandefjord til en moderne by med viktige fellesgoder og institusjoner. Han stod blant annet bak reisingen av det store Park Hotel, et bymuseum, nytt rådhus med bibliotek og kombinert kino-, teater- og konsertlokale, nytt krematorium og så videre. Alt dette gjorde ham folkekjær. De som arbeidet i Jahres hvalfangstekspedisjoner, handelsskip og fabrikker, så opp til den oppfinnsomme, pågangsmodige og handlekraftige eneren og outsideren.

Anders Jahre ble en av Norges store donorer, kanskje den største gjennom tidene, skjønt knapt noen har oversikt over alle de gaver han har skjenket. Hans gavmildhet startet for alvor allerede i 1948 da han ved en gave gjorde det mulig å opprette et britisk institutt ved Universitetet i Oslo. To år senere fulgte gaver til opprettelse av nye institutter ved universitetet. I 1953 opprettet han Anders Jahres fond til vitenskapens fremme, ved gavebrev til Universitetet i Oslo på én million kroner, senere utvidet til 100 millioner kroner. Anders Jahres humanitære stiftelse ble opprettet i 1966, med en opprinnelig grunnkapital på 20 millioner kroner, senere utvidet flere ganger.

Jahre deltok ikke i det politiske liv, og hans egen erfaring gjorde ham skeptisk til den politiske styringen av næringslivet. Den politiske makt evnet sjelden å forstå det private og konkurranseutsatte næringslivs eksistenskamp og livsmekanisme, mente han.

Jahre-formuen

Jahre-saken
Erstatningssøksmålet i Jahre-saken startet i Drammen tinghus i 2000. Bjørn Bettum (t.v.) ble saksøkt av dødsboet etter Anders Jahre for å ha skjult deler av formuen i utlandet. Til høyre Bettums advokat Hans Stenberg-Nilsen.
Jahre-saken
Av /NTB.

I begynnelsen av 1980-årene startet skattemyndighetene og staten fremstøt mot rederier og rederdødsbo i Norge for angivelige skatteunndragelser i 1960- og 1970-årene. Det skjedde også mot Jahre etter hans død.

Det var i lang tid strid om rederens utenlandsformue, som Jahre selv hele tiden hadde benektet eksistensen av. Det kom frem opplysninger som tydet på at tidligere medarbeidere av Jahre hadde deltatt i å skjule formuen. Den norske stat reiste i 1984 et skattekrav mot Jahre-boet, og i 2002 vant staten delvis fram med noen krav og fikk deler av formuen tilbakeført fra skatteparadiset Caymanøyene. Ved en skiftesamling i dødsboet etter Anders Jahre i 2012 ble saken endelig avsluttet, og bostyrets jakt på en utenlandsformue hadde innbrakt totalt rundt én milliard kroner. Av dette fikk kreditorene, som var staten, Vestfold fylkeskommune og Sandefjord kommune 400 millioner kroner, mens resten var brukt av bostyret i de 20 årene de hadde arbeidet med saken.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Strømme Svendsen, Arnljot: Norsk biografisk leksikon 2
  • Thorson, Odd (1953): Aksjeselskapet Kosmos gjennom 25 år: en epoke i Antarktis
  • Strømme Svendsen, Arnljot (1957): Skipsfartspolitikken i Norge etter krigen, Bergen
  • Strømme Svendsen, Arnljot og Wasberg, Gunnar Christie (1969): Industriens historie i Norge
  • Tønnesen, Johan Nicolay (1969–1970): Den moderne hvalfangsts historie, bind 3–4
  • Egeland, John Olav (1971): Vi skal videre
  • Egeland, John Olav (1973): Kongeveien, bind 1–2
  • Jacobsen, Alf Reidar (1982): Eventyret Anders Jahre
  • Jacobsen, Alf Reidar (1993): Uten skrupler

Faktaboks

Anders Jahre
Historisk befolkningsregister-ID
pf01036504003856

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg